Onko True Bypassista hyötyä vai haittaa?

True Bypass (TBP) on termi, joka aiheuttaa keskustelua ja väärinymmärrystä. Onko kaikki kohu vain myyntimiesten sanahelinää, vai onko True Bypassin järjestelmällinen käyttö kitarajärjestelmässä perusteltua? Olemmeko kaikki boutique-pedaalivalmistajien salaliiton uhreja ja uskomme meihin istutettuun konsensukseen? Vannommeko True Bypass -pedaalien nimeen tietämättä edes mistä puhumme? 

Efektien kysynnän räjähtäminen 

1990-luvun alun musiikillinen vallankumous synnytti valtavan kysynnän pedaaleista. Samat, jo kertalleen hylätyt purkit kaivettiin esiin, ja räkkilaitteet alkoivat kuulostaa soittajien korvissa hengettömiltä. Vanhojen efektien hinnat pomppasivat pilviin, mikä puolestaan loi tarvetta suosittujen efektien uusintaversioille. Vanhat pedaalit olivat usein suunnittelultaan meluisia, epävarmoja käyttää ja soundiltaan epätasaisia. Lisäksi niiden kytkimet paukkuivat häiritsevästi. Jos tässä ei ollut vielä riittävästi, ne jättivät myös hivenen soundiaan mukaan puhtaaseen signaaliin. Osa kitaran signaalista kulki aina efektin läpi, vaikkei se ollutkaan päälle kytkettynä. Tuloksena oli monin tavoin vääristynyt soundi. Tätä kysyntää lähdettiin paikkaamaan eri puolilla maailmaa. Samalla puututtiin vanhojen efektien heikkouksiin. Globaali tiedon leviäminen ja komponenttien parantunut saatavuus johti siihen, että pedaalien suunnittelu meni harppauksia eteenpäin. 

Boutique-valmistajat 

Esiin putkahteli pieniä valmistajia, jotka tarjosivat erinomaisesti suunniteltuja efektejä. Syntyi käsite boutique-pedaali. Puhuttaessa tämän liikkeen innovaattoreista nousee kolme nimeä aina esille:

Heidän on sanottu aloittaneen koko boutique-buumin. Perässä seurasi monia elektroniikkaosaajia, kuten

He kaikki ovat vakinnuttaneet paikkansa efektimarkkinoilla, jokainen omilla ansioillaan.

Björn "Mad Professor" Juhl revittää Ruokankaan Dukella.

Samat efektit paranneltuina versioina

Boutique-valmistajat eivät tyytyneet vain kopioimaan vanhoja efektejä. He lähtivät rohkeasti kehittämään niiden pohjalta omia luomuksiaan, joista osa muodostui vähitellen moderneiksi klassikoiksi. Tästä hyvä esimerkki on Z.Vexin Fuzz Factory.

Hyväksi havaittu keino on haalia käsiinsä kymmeniä kappaleita samaa pedaalia, testata ja mitata ne kaikki. Tämän jälkeen valitaan juuri oikeanlaiset komponentit ja luodaan "kultainen" yksilö, joka soundaa ja on jopa parempi kuin esikuvansa. Eikä tässä vielä kaikki, boutique-valmistajilla oli myös ässä hihassaan.

3PDT-kytkin

Kuin tilauksesta markkinoille ilmestyi kytkin, joka mahdollisti efektipiirin reitittämisen täysin uudella tavalla. Tätä ennen pedaaleihin ei saatu yhdistettyä sen statusta indikoivaa LED-valoa ilman, ettei se olisi vaikuttanut efektin bypass-soundiin. Uusi kytkin, nimeltään 3PDT (Triple Pole, Double Throw), poisti tämän ongelman. Samalla luotiin uusi käsite, joka nostettiin eturintamaan boutique-pedaalien pian seuranneessa maailman valloituksessa, True Bypass.

True Bypass (TBP)

Termi lanseerattiin massoille tehokkaasti. Sen idea on yksinkertainen:

Kun pedaalisi on pois päältä, se käyttäytyy kuin efektin piiriä ei olisi olemassakaan. Signaali kiertää pedaalin elektroniikan, eikä kulje sen läpi. Tuloksena on luonnollinen soundi, joka ei värity efektistä millään lailla.

True Bypass on myös loistava myyntiartikkeli. Viime vuosina pedaalinvalmistajat ovat järjestelmällisesti mainostaneet efektiensä TBP-ominaisuutta. Valitettavasti tähän on lähdetty usein markkinat edellä, eivätkä kaikki efektit ole tosiasiassa sitä mitä luvataan.

Markkinoilla on useita valmistajia, joiden käsitys TBP:n toteutustavasta on vähintäänkin arveluttava. Lue tästä linkistä artikkeli näistä efektimaailman häpeäpilkuista.

Auttaako True Bypass soundiasi vai heikentääkö se sitä?

Väitetään, että TBP mahdollistaa puhtaan ja värittämättömän signaalin. Kuitenkaan yksikään laitekokonaisuuksia työkseen suunnitteleva ammattilainen ei suosittele, että koko järjestelmä olisi tehty True Bypass -periaatteella.

Joillain muusikoilla tuntuu olevan pakonomainen tarve huolehtia siitä, että heidän signaalitiensä on kokonaan True Bypass. Uudet efektit hankitaan tällä perusteella, vaikkei välttämättä edes tiedetä mitä tuo termi tarkoittaa tai mitä ongelmia se tuo tullessaan.

Lisääntynyt kapasitanssi

Jos käytät vain muutamaa pedaalia, tulokset TBP-pedaalien kanssa ovat erinomaisia. Mitä useampia pedaaleja lisätään ketjuun, multiploituu myös välijohtojen, liittimien ja niiden kontaktien määrä. Tämä kaikki lisää kokonaisjärjestelmän kapasitanssia.

Useamman TBP-pedaalin haittapuolet

Jos sinulla on kymmenen TBP-pedaalia eikä yhtään bufferia ketjussasi, voit kohdata mielenkiintoisen ilmiön. Englantilainen järjestelmäguru Pete Cornish on jo vuosia sitten paneutunut tähän dilemmaan ja kirjoittanut nasevan artikkelin, jonka pointti on seuraava:

  • Oletko huomannut, että joudut säätämään alituiseen vahvistimesi EQ:ta kun käytät TBP-efektejä?
  • Vaikka efekti on True Bypass -pedaali, päällä ollessaan efekti bufferoi signaalia ja poistaa samalla kapasitanssia signaalitieltä. Bufferi ikään kuin raivaa tietä vahvistimelle asti, ja vaikuttaa samalla kitaravahvistimen käyttäytymiseen.
  • Efektin bufferi muuttaa nyt mikkisi toiminta-aluetta, ja korvat aistivat tämän ilmiön yläpään lisääntymisenä. Tuloksena on kirkkaampi soundi. Seurauksena otat yläpäätä pois vahvistimen treble- tai presence-potikalla.
  • Kun kaikki efektit ovat pois päältä, soundi on taas tummempi. Tunnet tarvettaa nostaa hieman yläpäätä vahvistimesi sävynsäädöistä, jolloin sama toistuu uudelleen ja uudelleen aina kun laitat jonkun efekteistä päälle tai pois.

Pete Cornish on yksi TBP-vastaisen liikkeen johtohahmoista. Hän käyttää tarvittaessa putkia bufferoinnissa, joten BOSS-pedaalien buffereilla ei hänkään pelaile.

Unity Gain

Bufferoidut pedaalit toimivat ns. "unity gain" -periaatteella. Äänenvoimakkuus ei lisäänny kun efektiä poljetaan päälle ja pois. Tämä on se syy, miksi pedaaleilla joissa ei ole bufferia, voidaan helposti nostaa signaalia kun ne polkaistaan päälle. Hyvin toteutettu TBP-pedaali onkin omalla laillaan bufferin vastakohta. Bossin pedaalit pitävät signaalin aina tasaisena bufferoinnin avulla. Niillä ei saada radikaalia efektointia aikaiseksi vaikka sitä haluttaisiinkin. Ne ovat aina helppoja, kivoja ja harmittomia. Radikaaleja tai jyrkkiä? Eivät millään muotoa.

Paras mahdollinen yhdistelmä

saadaan aikaan käyttämällä laadukkaita TBP-pedaaleita ja erillistä bufferia. Signaalin lisääntynyt kapasitanssi tasoitetaan yhdellä tai kahdella hyvälaatuisella bufferilla. Näin bufferia ei käytetä liian tiuhaan, ja laadukkaasta bufferista muodostuu nopeasti TBP-pedaalien paras kaveri.

Signaalin tason testaaminen

Ennen kuin lähdet hätiköimään suuntaan tai toiseen, voit testata signaalisi tason. Xoticin X-Blender on loopperi, jota voi käyttää myös pedaalilaudan testerinä. Kytke efektisi X-blenderin looppiin, jolloin kuulet kuinka paljon signaali pedaalilaudassasi muuttuu verrattuna suoraan vahvistinkytkentään.

  • Pidä kaikki efektit pois päältä. Laitteen "blender"-nappi täysin vasemmalla kuulet suoran signaalin vahvistimelle. Kun alat vähitellen kääntämään potikkaa oikealle, kuulet pedaalilaudan tuoman eron soundiisi portaattomasti.

Jos sinusta tuntuu, että pedaalilautasi aiheuttaa hävikkiä soundiisi, tule käymään Custom Soundsin liikkeessä. Voin testata pedaalilautasi, jolloin kuulet mahdollisen hävikin itse, omin korvin.

Vanhat kitarasoundit

Monet 70-luvun kitaristien soundit ovat aikansa lapsia. Vanhat efektit lisäsivät omat mausteensa soppaan ja muokkasivat soundista sen, jollaisena me sen vanhoilta äänitteiltä nykyään kuulemme.

Jos tavoitteena on matkia vanhoja, 40 vuotta sitten tehtyjä soundeja, eivät True Bypass tai bufferointi ole kumpikaan välttämättä oikea ratkaisu. Soundi piilee useassa eri muuttujassa, ja moni soittaa tätäkin kirjoittaessa tyytyväisenä soundiinsa vanhojen "huonojen" efektien aiheuttaman signaalin heikkenemisen kanssa.

31.7.2013 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on toinen Custom Soundsin omistajista ja parantumaton kitaralaite-entusiasti.

LISÄÄ AIHEESTA:

comments powered by Disqus