Kitaran vaihto langattoman kanssa

Joskus kitaroita on useita, mutta lähettimiä vain yksi. Tällöin joudutaan miettimään, miten soitinten vaihtaminen onnistuu sujuvasti. Vaihtoehtoja on kaksi:

  • Voit pitää lähetintä vyöllä tai taskussa. Soittimen vaihdon yhteydessä signaalin "mutettaminen" pitää huolehtia jollain tapaa, muuten vaihtamisesta aiheutuu vahvistimen läpi infernaalinen rätinä.
  • Jos lähetin on kiinni hihnassa, voidaan vaihtaa samalla koko hihna. Tämä on erittäin aikaa vievä tapa. Etenkin, jos kitaraa vaihdetaan kielen katkeamisen takia, mielestäni se on kaikkein huonoin.

Tästä seuraava askel olisi ottaa käyttöön kaksi lähetintä ja yksi vastaanotin. Nyt molemmat lähettimet asetetaan samalle taajuudelle kuin vastaanotin. Tämä järjestelmä on se käytetyin, mutta luo mahdollisuuden myös eeppiset suhteet saavuttavalle epäonnistumiselle, jos kitaroiden vaihtoa ei ole mietitty kunnolla.

Kaksi lähetintä samalla taajuudella = ongelma

Jos samalla taajuudella on useampi lähetin, ne sulkevat toisensa pois pelistä, eikä kumpikaan toimi. 99% kaikista ongelmista langattomien käytössä johtuu tästä. Tämän asian kanssa sählääminen on siis yleistä, ja vie mielestäni painoarvoa pois koko langattomien käytön hienoudesta. Rätinät ja sirinät kuuluvat hikiseen rokkikeikkaan, jossa soitetaan johdoilla. Langattomalla pystytään luomaan illuusiota jostain elämää suuremmasta. Kun show on käynnissä, on todellinen antikliimaksi tuottaa yleisön korviin piinaavaa sirinää, mikä kahden lähettimen samanaikaisesta käytöstä aiheutuu.

Riippuen käytössä olevista langattomista niiden päälle ja pois kytkentä on joko helppoa tai hieman vaikeampaa. Miten ikinä tämä asia aiotaankaan hoitaa, se pitää olla harjoiteltu ja siihen pitää olla rutiini. Jos soitinten vaihtamista ei ole mietitty loppuun, hätätilanteessa kohdataan ongelmia. Kannattaa merkitä kytkimen asento joko hopeatussilla tai neonteipillä, jotta voi olla varma pimeässäkin, milloin lähetin on päällä ja milloin ei. Kun tilanne iskee päälle kesken keikkaa, moni asia unohtuu, jos niitä ei ole merkitty etukäteen.

Shuren pakki, jossa kytkin on kätevästi päällä. Tämän käyttö on nopeassakin tilanteessa helppoa.

Sekä Michael Monroe Bandin Dregenin, VHB:n Kie Von Hertzenin ja 69 Eyesin Bazien kanssa kitaroiden vaihto sovittiin etukäteen, jolloin proseduuri meni osapuilleen näin:

  • Kitarateknikko tarkkailee artistiaan. Kun tarve kitaran vaihtoon tulee, hän ottaa seuraavan kitaran valmiiksi ja valmistautuu kytkemään sen lähettimen päälle.
  • Tuodessaan kitaraa vaihtoon artisti sulkee oman lähettimensä. Samanaikaisesti kitarateknikko avaa omansa.
  • Jos käytössä on esimerkiksi viritysmittari "mute"-toiminnolla, se olisi hyvä polkaista päälle. Parhaassa tapauksessa vaihto tehdään lähellä vahvistinta, jossa tämä pedaali mahdollisesti sijaitsee. Tässä tapauksessa, vaikka lähettimet olisivat päällä hetken samanaikaisesti, ei vahvistimelle kulkeudu häiriöääniä.
  • Vaihdettuaan soittimia artistin kanssa kitarateknikko avaa signaalin "mute"-kytkimestä sillä välin kun artisti kävelee lavalle uuden kitaran kanssa.

Pitkiä sekunteja

Sennheiserin G2-sarjan lähettimien päälle/pois-kytkin on suojattuna patterikotelon luukun alla. Siinä ensimmäiseksi pitää ottaa lähetintä suojaava rannenauha pois, avata luukku, paikallistaa nappi ja painaa sitä. Lisäksi sen toiminnassa on pieni viive, joka ehkäisee sen tahattoman painamisen. Vaikka kyse on vain muutamasta sekunnista, tuntuu kuin maailma pysähtyisi tuona lyhyenä aikana. Jokainen tätä lähetintä hädän keskellä käsitellyt voinee vahvistaa tämän.

Taas kerran Sennheiser on kuunnellut asiakaspalautteita, ja G3-sarjan lähettimissä päällä oleva kytkin on ohjelmoitavissa päälle/pois-kytkimeksi, joka toimii ilman viivettä. Hienoa!

Useampi vastaanotin

Optimaalisessa tilanteessa jokaiselle kitaralle olisi oma lähetin ja oma vastaanotin. Näin jokainen soitin on omalla, ennalta valitulla taajuudellaan. Nyt kitaran vaihto voidaan tehdä niin, että kaikki lähettimet ovat päällä yhtä aikaa. Soitinten valinta tehdään joko pedaalilaudassa, vahvistimen päällä tai räkissä olevalla erillisellä vaihtajalla.

Tästä järjestelmässä on paljon etuja:

  • Riski, että kaksi lähetintä on samalla taajuudella, poistuu.
  • Soitinten vaihto on nopeaa.
  • Jos toisella taajuudella ilmenee häiriöitä, toinen on vielä puhdas.

Elävän elämän esimerkkejä - kaksi vastaanotinta

The Rasmuksella oli keikoilla käytössään kaksi kitaraa, joille molemmille oli omat lähettimensä ja vastaanottimensa. Nämä kytkettiin AB-boksiin, josta ohjattiin haluttu signaali eteenpäin efektilaitteille. Näin valittiin joko A- tai B-kitara tarpeen mukaan. Erittäin mutkaton ja helppo tapa vaihtaa soittimia. Joskus käytössä oli useampia kitaroita. Niiden vaihtaminen keikalla ajoitettiin niin, että A-taajudella olevaa kitaraa seurasi aina B-taajudella oleva kitara. Näin sitä lähetintä jonka vastaanotin ei ollut käytössä, voitiin käsitellä lavan sivussa kaikessa rauhassa.

Kolme vastaanotinta

Sielun Veljien kiertueella 2011 sekä Ismo Alanko että Jukka Orma käyttivät samankaltaista järjestelmää. Heillä oli kolme Sennheiserin vastaanotinta vahvistimiensa takana. Kitaroissa oli omat lähettimensä ABC-ajattelumallilla. Vastaanottimet kytkettiin Lehlen 3@1-kytkimeen, jossa tehtiin viimeinen hienosäätö soitinten eri tasoille. Lehlen vaihtajasta lähti johto efekteille ja sitä kautta vahvistimille. Lehlen etuna oli vielä se, että jokaisen kanavan pystyi vaimentamaan, jolloin käytössä ollut kitara ohjautui viritysmittarille. Tämä oli helpottava ominaisuus, jos kitaran virettä piti tarkistaa nopeasti. Kuvassa Jukan Fender Quad, jonka päällä vaihtajaa pidettiin. Eri kanavat oli merkitty seuraavasti:

  • A-vihreä
  • B-keltainen
  • C-pinkki

Samaa merkintää käytettiin soitinten lähettimissä. Näin vaihtaminen oli varmaa nopeissakin tilanteessa. Älä ikinä aliarvio äkillisestä hädästä johtuvan paskahalvauksen lamaannuttavaa vaikutusta. Kaiken merkkaaminen kunnolla on A ja O kitarajärjestelmässä.

Kolme vastaanotinta ja varajohto

Jos laitteet ovat räkissä ja langattomia on useita, vaihtaminen tapahtuu helpoiten räkkiin asennettavalla vaihtajalla. Näistä ylivoimaisesti käytetyin on Whirwindin Multi Selector, jossa on neljä sisäänmenoa ja yksi ulostulo. Tätä voitaisiin kutsua alan standardiksi, jonka Whirlwind kehitti aikoinaan kiertävien bändien erikoismyymälän Tour Supplyn kanssa.

Yleisin käyttötapa tälle vaihtajalle on kytkeä siihen kolme eri vastaanotinta, joille kaikille on oma lähetin ja kitara. Neljäs sisäänmeno on yleensä varajohtoa varten. Children Of Bodomin kitaristeilla on käytössä askelta laadukkaampi Audiotechin vaihtaja, alla kuva Roope Latvalan räkistä.

Räkki sijaitsee kitarateknikko Antti Härmän vieressä kitaramaailmassa. Äkillisissä kitaranvaihdoissa hän valitsee etukäteen sen soittimen kanavan, jonka aikoo ojentaa artistilleen. Kitara on heti "päällä", eikä turhaan sähläykseen mene aikaa.

Kimmo Aroluoma 1.6.2013
Kirjoittaja on toinen Custom Soundsin omistajista ja parantumaton kitaralaite-entusiasti.

LISÄÄ AIHEESTA:

comments powered by Disqus