Evidence Audio Monorail ja SiS-plugi

Innostuin noin vuosi sitten tekemään pedaalilaudalleni täysremontin. Itsesahattu lankunpätkä vaihtui T-Rexin Tonetrunk -lautaan, ja vanhan bulkkivirtalähteen paikalle tuli Voodoo Labin Pedal Power 2+. Projektiin sisältyi myös vanhojen patch-piuhojen korvaaminen George L:n solderless-letkulla ja liittimillä. Laudan yleisilme siistiytyi huomattavasti kun johdot sai sullottua piiloon laudan suojiin, ja äänenlaatu tuntui kirkastuvan häiriöiden vähetessä. 

Boardini kokoonpano oli kuitenkin jatkuvassa muutoksessa kokeillessani eri efektejä eri kohdissa signaalitietä, ja jossain vaiheessa huomasin välikaapeleiden kiinnitysten alkavan löystyä ja aiheuttaa signaalin pätkimistä ja ikävää surinaa.

Juottamattomien kaapeleiden suosio on helppo ymmärtää. Customoitujen piuhojen kasaaminen on nopeaa, eikä niiden tekemisessä useinkaan tarvitse sen kummempia työkaluja kuin sivuleikkurit tai hyvät sakset. Useimmiten vastaan tulee George L:n tuotteita, mutta muutkin valmistajat ovat pyrkineet markkinoille omilla kötöstyksillään.

Itseäni juottamattomat kaapelit kiinnostivat edellä mainittujen seikkojen lisäksi sen takia, että ne ovat korjattavissa nopeasti ilman kolvia myös keikkaolosuhteissa. 

Etsiessäni ratkaisua pätkimisongelmaani törmäsin netissä Evidencen Monorail-kaapeliin ja SiS-plugeihin. Evidence Audio on piuhavalmistajien kärkikastia, mikä tietysti näyttäytyy kuluttajalle ensinäkemältä korkeana hintana. Monorail ja SiS-plugit liikkuvat kuitenkin samassa hintaluokassa George L:n kanssa, mikä tekee niistä hyvin mielenkiintoisia ja varteenotettavia haastajia markkinoille. 

Kokeilunhaluisena kävin koppaamassa Custom Soundsilta kyytiin pätkän Monorailia ja hyllyn viimeiset liittimet. Otin kokeeksi myös pari George L:n kulmaliitintä, joiden olin kuullut toimivan Monorailin kanssa.

Tarvikkeet eksperimentin toteuttamiseen.

Screw in Solderless-plugi...

...ja Monorail-kaapeli. Normaalista piuhasta poiketen ydin ei ole kuparipunosta, vaan yksi kiinteäytiminen kuparijohdin.

Kokoaminen

Monorailin preparointi SiS-plugia varten ei ole aivan yhtä nopeaa ja intuitiivista kuin George L -kaapelin ja saman valmistajan plugin kanssa. Siinä missä George L katkaistaan siistiksi ja ruuvataan paikalleen, on työvaiheita SiS-plugia käytettäessä enemmän. Into piukassa aloin katkomaan kaapelia ja ihmettelemään, miten signaali saadaan kulkemaan. 

Muutaman epäonnistuneen kokeilun jälkeen hengähdin, ja kurkkasin myyntipakkaukseen. Paketin mukana tulleet kokoamisohjeet, joihin en tietenkään alkuinnostuksissani kiinnittänyt mitään huomiota, helpottivat urakkaa aika lailla. Myös Evidencen nettisivujen info-osiolle kannattaa kurkata, mikäli syvällisempi perehtyminen plugin anatomiaan kiinnostaa. 

Ensin piuha kuoritaan, maapunos kaavitaan sivuun ja katkaistaan noin senttimetrin mittaiseksi pätkäksi piuhan sivuun. Seuraavaksi musta suojajohdin katkaistaan, ja signaalijohdin kuoritaan noin puolen sentin matkalta. Seuraavassa vaiheessa piuha RUUVATAAN (this is where the magic happens!) muutamalla kierroksella kiinni plugin kärkiterminaaliin. Terminaalissa olevat kierteet puraisevat solid core -johtimeen ja varmistavat liitoksen pitävyyden.

Tuonne se sujahtaa. Muista juottamattomista kaapeleista eroten signaalinkuljetuksesta ei vastaa piuhan ydinpunoksen sekaan tunkeutuva piikki, vaan ytimen kuparilanka ruuvataan plugin sisällä näkyvään terminaaliin. Tällaisesta rakenteesta johtuen SiS-plugi ei toimi esimerkiksi George L -kaapelin kanssa. 

Liitos tuntui heti vakuuttavan jämäkältä, eikä se irronnut edes raivokkaalla repimisellä. Ilmeisesti valmistaja on ratkaissut myös pyöränsäilytysongelmansa Monorailin avulla. Itselläni ei siihen ole kuitenkaan tarvetta.

Ensimmäisillä kokoamiskerroilla en vielä ollut sisäistänyt maajohtimen katkaisua. Kierteen väliin jäävä maapunos estää plugin ruuvaamisen loppuun asti. Näky myös muistuttaa siitä, kun kerran pentuna uimahallissa tuli vastaan vanhempi rouva, joka oli pukenut stringibikinien alaosan päälleen ikään kuin perinteiseen tapaan, leveä puoli taakse.

Vähän maapunoksen siistimistä...

Paljon parempi!

Lopuksi liittimen kärki ruuvataan kiinni peräosaan, ja plugi on valmis. Ruuvattaessa myös plugin kärjen kierteet pureutuvat pitemmälle solid core -johtimeen. Lopputuloksena siisti, pienikokoinen ja pitävä liitos.

Käsitykseni mukaan Evidencen Monorailia voi käyttää myös George L:n liittimien kanssa, ja tätähän piti kokeilla. Liitos piti tehdä muutaman kerran uusiksi, sillä signaalikontaktista vastaava piikki ei osunut Monorailin johtimeen vaan upposi valkoiseen suojavaippaan. Käytin kutistesukkaa yrittäessäni kohdistaa liittimen osumaan oikeaan kohtaan ja vahvistaakseni vedonpoistoa, mutta tulokset eivät juurikaan eronneet pelkän piuhan käyttämisestä.

Tsekkasin kuinka paljon piuhaa pitää varata SiS-plugin liitokseen. Tämä kannattaa ottaa huomioon piuhan pituutta laskiessa, plugien sisään kun katoaa nopsasti miltei viisi senttiä. Oikein tihrustamalla voi huomata myös kierteet signaalijohtimen päässä.

Vasemmalla George L, oikealla Evidence.

Koottu ja purettu plugi. Kuten kuvassa näkyy, oikealla oleva Evidencen SiS-plugi imaisee sisuksiinsa paljon enemmän piuhaa, ja vedonpoisto ulottuu kauemmas liitoksista. George L puolestaan ei ole aivan yhtä vakuuttava, maakontaktista ja samalla vedonpoistosta vastaa liittimen ruuvattava takaosa.

Monorail in action!

George L:n vahvuuksia ovat intuitiivisuus ja nopeus: johtojen työstämiseen ei tarvita muuta kuin sivuleikkurit tai hyvät sakset. SiS-plugin tapauksessa työvaiheita on useampia, ja piuhan tekemistä kannattaakin harjoitella muutaman kerran. Kuitenkin jälkimmäisen liitoksen pitävyys ja toimintavarmuus herättää suuremman luottamuksen. Soundillisia eroja en yhden piuhan perusteella uskalla vielä lähteä ruotimaan, erot selvinnevät vasta siinä vaiheessa kun koko lauta on piuhoitettu uusiksi. Molemmat piuhat ovat kuitenkin myös soundillisesti laatukamaa, ja kun signaalitiellä alkaa olemaan kymmeniä muuttujia, on mukavaa olla varma siitä, ettei soundi huonone ainakaan pedaalilaudan läpi kulkiessaan. 

30.10. 2013 Eetu Lehtinen
Kirjoittaja on musiikkiharrastelija, joka on nautiskelee täysin rinnoin pahaksi päässeestä Ikea-efektistä.

LISÄÄ AIHEESTA:

comments powered by Disqus