Custom Boardsin suuri MIDI-loopperivertailu

Viime vuodet ovat olleet MIDI-käskyihin perustuvien loopperien ja kontrollerien kulta-aikaa, ja laitteiden kirjo alkaa olla melkoinen. Ennen kontrolleri oli soittajan jaloissa ja loopperi lavan takana räkissä, kun taas nykytrendi on, että molemmat osiot on integroitu samaan koteloon siten, että laitteen asentaminen osaksi pedaalilautaa on vaivatonta. Kuvan pedaalilautaan on asennettu Musicomin loopperi oikeaan alareunaan.

Kävin oman MIDI-peruskurssini vuosina 2008–2010, kun opiskelin kaikki markkinoilla tuolloin olleet laitteet perusteellisesti läpi. Näitä laitteita olivat:

Voodoo Lab Ground Control

Skrydstrup SC1

Rocktron All Access

Jo tuolloin markkinoilta löytyi myös kustomoituja ratkaisuja, joita tarjosi etenkin Bob Bradshawin Custom Audio Electronics. Hänen historiansa on yhteneväinen Rocktronin kanssa, ja heidän tiensä erkaannuttua Rocktron hyödynsi Bobin innovaatioita omassa kontrollerissaan. Alkuperäisen inspiraation Bob oli saanut Craig Andertonilta, jonka ideat hän jalosti eteenpäin valmiiksi kokonaisuudeksi.

EDELLÄ MAINITTUJEN laitteiden idea on täysin sama. Räkkiin asennettun loopperin ”sisään” sijoitetaan pedaaleita, joita sitten käskytetään kauko-ohjaimella lavan edestä. Näin pedaalit pysyvät lavan takana ja signaalivedot ja samalla niiden hävikki pienenä.

Vuonna 2010 tutustuin Yhdysvaltalaiseen valmistajaan nimeltä RJM Music Technology ja tilasin heidän loopperinsa RG-16, jonka pohjalta olin suunnittelemassa kitarajärjestelmää. Kaikki yllä mainitut kontrollerit sopivat yhteen myös tämän laitteen kanssa, sillä niiden periaate on täysin sama: MIDI-käskyillä lisätään ja poistetaan efektejä signaalitieltä, vaihdetaan digitaalisten efektien parametrejä ja ohjataan loopperin sisältä löytyvien releiden avulla vahvistimen kanavanvaihtoja. 

Voodoo Lab ja Skrydstrup tarjosivat myös omia keskusyksiköitään, joiden toiminta oli samanlainen. Olin ehtinyt jo suunnitella kaksi massiivista MIDI-järjestelmää näiden laitteiden pohjalta, joten loopperien toimintaperiaate ja käyttäytyminen alkoivat olla minulle tuttuja.

TEKNIIKAN KEHITTYESSÄ ja räkkilaitteiden suosion vähenemisen myötä nämä kaksi osiota on kyetty yhdistämään samaan koteloon ja tuotu soittajan jalkojen juureen. Omalla urallani kohtasin eräänlaisen taitekohdan vuonna 2011, kun Backline Rentalin nykyinen toimitusjohtaja Lauri Koski esitteli minulle Musicom-merkkisen pienen MIDI-loopperin. Hän soitti tuolloin kitaraa bändissä nimeltä Dash, ja suunnittelimme yhdessä tuolloin kattavimman pedaalilautakokonaisuuden, jonka olin johdottanut.

Sittemmin markkinoille on tullut monia valmistajia, jotka tarjoavat samankaltaista ratkaisua hieman eri ominaisuuksin. Olen seurannut tätä kehitystä tiiviisti Anaheimin NAMM-messuilla ja pyrkinyt tutustumaan markkinoiden jokaiseen laitteeseen. Tästä valikoimasta olen pyrkinyt etsimään valikoimiimme ne valovoimaisimmat laitteet, jotka tarjoavat parhaat ominaisuudet parhaaseen hintaan.

VIIME VIIKOLLA meiltä kysyttiin joka päivä eri MIDI-loopperien ominaisuuksista, ja koska Musicom julkaisi juuri uuden version loopperistaan, uhrasimme Custom Boardsilla kokonaisen päivän tutustumalla kaikkien valikoimassamme olevien laitteiden ominaisuuksiin. Teknikkomme Eetu Lehtinen kirjasi tulokset ylös, ja kirjoitin ne puhtaaksi teille referenssiksi oman loopperin valintaan. Koska vertailu on hyvin termivetoinen, löydät artikkelin alta kattavan MIDI-sanaston muistisi virkistämiseksi.

Yleistä testin laitteista

Kaikki testaamamme loopperit olivat mielestämme rakenteellisesti laadukkaita. Niissä ei ollut havaittavissa viivettä looppien vaihdon välillä, ja niiden kytkimet tuntuivat luotettavilta ja käyttöä kestäviltä. Tässä valikoimamme loopperi/switcherit aakkosjärjestyksessä.

Boss ES-5

  • 5 monolooppia, ei stereoliittimiä.
  • Looppien järjestystä signaalitiellä voi vaihtaa patch-kohtaisesti.
  • 200 patchia: 8 grouppia, joissa kussakin 5 bankkia, joissa kussakin viisi patchia. Patcheja, bankkeja ja grouppeja voi kopioida.
  • 8 midikäskyä per patch: 1 x PC, 2 x CC+value, MSB/LSB, ch. 1–16.
  • 8 assign-käskyä per patch: voi ohjelmoida jonkin kytkimen ohjaamaan midiä, looppia, vahvistimen kanavanvaihtoa, tap tempoa ja niin edelleen.
  • Kytkinten toiminnan voi määrittää globaaliksi jossain määrin. (Tap tempo, mute, loop, bank- ja group-selaus ja niin edelleen. Ei kuitenkaan MIDI.)
  • Sisäinen mikseri, jolla on mahdollista toteuttaa rinnakkaislooppi, carryover tai boostaus.
  • Input bufferi on/off.
  • Virtuaalinen automaattinen ekspressiopedaali (Internal Pedal).
  • Ei mahdollista ohjelmoida toista painallusta kytkimiin (paitsi assign-käskyjen avulla).
  • Editori julkaistaan huhtikuussa 2017. EDIT 30.5.2017 https://www.boss.info/global/support/by_product/es-5/updates_drivers/

Boss ES-8

  • 8 looppia, joista kaksi stereolooppia, ja stereoulostulo.
  • Looppien järjestystä signaalitiellä voi vaihtaa patch-kohtaisesti.
  • 800 patchia: 100 bankkia, joissa kussakin 8 patchia. Kaikki kopioitavissa.
  • Ei global patchia tai mahdollisuutta ohjelmoida kytkimiä suoraan globaalisti.
  • 8 midikäskyä per patch: 1 x PC, 2 x CC+value, MSB/LSB, ch. 1–16
  • 8 assign-käskyä per patch: voi ohjelmoida jonkin kytkimen ohjaamaan midiä, looppia, vahvistimen kanavanvaihtoa, tap tempoa ja niin edelleen.
  • 2 sisäistä mikseriä, joilla onnistuu rinnakkaislooppi tai carryover.
  • Input bufferi on/off, output bufferilla mahdollista boostata signaalia (global).
  • Virtuaalinen automaattinen ekspressiopedaali (Internal Pedal)
  • Ei mahdollista ohjelmoida toista painallusta kytkimiin (paitsi assign-käskyjen avulla).
  • Editori julkaistaan maaliskuussa 2017. EDIT 17.3.2016 Editori julkaistiin eilen. Ensimmäinen huomaamamme isompi muutos on, että nyt laitteen kytkimet on mahdollista ohjelmoida globaalisti tekemään eri asioita, eli esimerkiksi Mute-nappi voidaan ohjelmoida toimimaan kaikissa patcheissa tap tempona. Muitakin muutoksia varmasti on, joita testaamme pitkin kevättä. https://www.boss.info/global/support/by_product/es-8/updates_drivers/

Yhteenveto:

Monipuolinen, suhteellisen joustava ja ohjelmoitava loopperi, joka toimii erinomaisesti, jos soittaja käyttää pääasiassa presettejä ja/tai efektejä päälle ja pois kytkemällä eikä halua esimerkiksi ohjata vahvistimen kanavia ex tempore. Laitteissa on paljon kustomoitavuutta patch-kohtaisesti, mutta globaalien asetusten rajoittuneisuus tai olemattomuus edellyttää sitä, että käyttäjä jaksaa kopioida patcheja ja bankkeja, jos haluaa joidenkin nappuloiden toimivan globaalisti eri tavalla kuin valmistaja on ajatellut. Molemmista löytyy monipuoliset kytkentämahdollisuudet ja laajennettavuus ulkoisten kytkinten avulla.

Musicom Lab EFX Mk. V

  • 9 looppia + volumelooppi, joista kaksi TRS:llä toimivia stereolooppeja.
  • Stereo ulos, ISO ja phase toisessa ulostulossa.
  • 360 presettiä: 60 bankkia, joissa 6 presettiä.
  • Global preset -mahdollisuus.
  • Looppien järjestys on muutettavissa preset-kohtaisesti.
  • 8 midikäskyä per preset: PC/CC, LSB/MSB, 8 kanavaa. Lisäksi mahdollista lähettää 25 x CC:tä Instant Access -kytkimien avulla.
  • 3 bufferia: input, output ja liikuteltava.
  • 2 sisäistä mikseriä, onnistuu spillover ja parallel (paitsi loopit 1–2, liikuteltava buffer tai volumeloop).
  • Presettejä, bankkeja, songeja ja setlistejä voi kopioida.
  • Globaali Instant Access -pääsy looppeihin, vahvistinohjaukseen, erikseen ohjelmoitaville MIDI-CC:käskyille, buffereille, outputeille ja niin edelleen (IA1, IA2, IA3).
  • 6-nappi ohjelmoitavissa joko tap tempoksi tai 6 presetin ohjaukseen.
  • 2 function TRS-jakkia vahvistinten ohjaamiseen.
  • 1 exp input.
  • Ei vielä editoria, Musicomin historian tuntien todennäköisesti kuitenkin tulossa.

Yhteenveto:

Kyseessä on todella monipuolinen ja edistyksellinen laite, jossa on hyödynnetty jonkin verran Bossin ES-sarjan ominaisuuksia. Musicom EFX mk. V tarjoaa enemmän kontrollia suoraan lennosta kuin Bosseissa (3 instant access -sivua loopeille, MIDI-CC-käskyille, vahvistinohjaamiselle ja niin edelleen) mutta vähemmän ulkoisia kytkimiä ja function-kontrollia (vahvistinten ohjaus ynnä muut).

One Control Crocodile Tail Loop

  • 10 monolooppia, ei stereoliittimiä.
  • 10 pankkia, joista jokaisessa 7 presettiä, eli yhteensä 70 presettiä.
  • Insertit loopeissa 8, 9 ja 10, jotka ovat hardwired-periaatteella tehtyjä. Niiden lähdöt pitää siis yhdistää johdolla, eikä niitä voi ohjelmoida ”yhteen”.
  • MIDI-ominaisuudet: lähettää yhden PC-käskyn presettiä kohden, ei ohjelmoitavissa. Eli preset 1–1 = PC0, preset 1–2 PC1, preset 1–3 PC2 ja niin edelleen. One Control tarjoaa myös Croc Eye -lisäpalikkaa, jolla laitteen MIDI-ominaisuudet moninkertaistuvat.
  • Bufferoitu/TBP-input.
  • Ei global preset -mahdollisuutta.
  • Ei presettien kopiointimahdollisuutta.
  • Ei mahdollisuutta ohjelmoida kytkimiä tekemään eri asioita.
  • Ei editoria.

Yhteenveto:

Ei sisällä samoja ominaisuuksia kuin muut modernit switcherit. Tarjoaa paljon looppeja soittajalle, jolle looppien määrä on tärkeämpi kriteeri kuin monipuoliset MIDI-ominaisuudet. Laajennettavissa One Controlin Croc Eye-lisäpalikalla.

RJM Mastermind PBC

  • 10 looppia, joista 4 stereona.
  • Stereo out, ISO ja phase.
  • 768 presettiä + global preset.
  • 10 actionia per preset (midi, loopperin ohjaus ja niin edelleen).
  • Neljässä viimeisessä loopissa parallel-mahdollisuus.
  • Instant access -looppeihin, funktiokytkimiin ja buffereihin.
  • Sisäinen viritysmittari.
  • Todella kattavat kytkinten (ja muutenkin) ohjelmointimahdollisuudet editorin avulla.
  • Hyvä editori/kirjasto PC:lle ja Macille, presettien hallinta helppoa.
  • USB- ja muistitikkuliittimet editointia ja varmuuskopiointia varten.
  • Lock State/Default Statella voi ”overridata” presetin esimerkiksi yhden loopin osalta ilman, että se varsinaisesti tallentuu presettiin. (Esimerkkinä voisi olla tilanne, jossa heikompi vahvistin tarvitsee boosterin tuekseen yliohjautukseen miellyttävästi. → Boosterin loopin Default Stateksi voidaan asettaa ”On”. Keikan jälkeen laitteen voi taas palauttaa normaaliasetuksiin. Toimii preset-kohtaisesti tai globaalisti.)
  • 2 TRS-jakkia vahvistinten ohjaamiseen.
  • 1 exp in -jakki, 1 TRS control in -jakki

Yhteenveto:

RJM:n loopperi on todella monipuolinen, muokattava ja editorin avulla helppokäyttöinenkin loopperien raskassarjalainen. Se on mielestämme omalla tasollaan monipuolisuudessa verrattuna muihin vertailun looppereihin. Laite tarjoaa myös paljon ulkoisen kontrollin mahdollisuuksia.

Summaus:

On hienoa huomata, kuinka loopperit ovat lisänneet suosiotaan viime vuosina ja kuinka niiden ominaisuudet ovat monipuolistuneet. Bossin tulo markkinoille on vilkastuttanut suunnittelijoiden tarvetta pysyä perässä, ja se on epäilemättä tiputtanut monta yrittäjää pois veneestä. Valmistajista RJM Music Technology on omassa sarjassaan, mutta Musicom jaksaa yllättää jokaisella laitepäivityksellään.

Jo versio III oli erinomainen, IV vielä kehittyneempi ja nyt versio V kiristää kilpailua Bossin kanssa entisestään. Odotamme innolla, että pääsemme suunnittelemaan ensimmäisen pedaalilaudan sen pohjalta. Tulokset Bossin, RJM:n ja Musicomin aiempien versioiden kanssa ovat olleet erinomaisia. Tsekkaa alta Custom Boardsin pedaalilautoja, joissa looppereita on käytetty keikkailevien kitaristien elämän helpottamiseksi.

Kuvia klikkaamalla näet kenen lauta on kyseessä ja lisätietoja sen kokoonpanosta. Alta löydät vielä MIDI-sanaston referenssiksi.

22.2.2017 Kimmo Aroluoma
MIDI:llä ja artikkelin kirjoittajalla on pitkäikäinen viha-rakkaussuhde. 

Musicom:

RJM Music Technology:

Boss:

Sanasto:

MIDI-kanava:

Esivalittu ”kanava” (eng. channel), jota pitkin MIDI-käsky lähtee laitteelle. MIDI-kanavia on standardin mukaan käytössä kuusitoista kappaletta. Ideana on ohjelmoida laitteet vastaanottamaan käskyjä eri kanavilta, niin että jokaisella käskytettävällä laitteella on oma kanavansa, eivätkä ne reagoi toisella kanavilla lähetettäviin käskyihin. Jos laite on asetettu omni-tilaan, se lähettää tai vastaanottaa käskyjä kaikilla MIDI-kanavilla.

PC-käsky:

MIDI-käsky, Program Change. Esimerkiksi tietyn muistipaikan kutsuminen midiominaisuuksilla varustetusta efektistä, kuten Strymon Timelinesta. PC-käskyn numero on käskytettävästä laitteesta riippuen aina välillä 0–127 tai 1–128. Periaatteena on, että PC-käskyllä valitaan soundi ja CC-käskyllä ohjataan kyseisen soundin arvoja.

LSB/MSB:

Pankkien selaamiseen PC-käskyjen tueksi käytetty MIDI-käsky, kun muistipaikkoja on yli 128 (eli PC-käskyn mahdollinen maksiminumero). Mahdollistaa useamman kuin 128:n muistipaikan selaamisen. Esimerkiksi voidaan valita, käytetäänkö muistipaikkoja 1–128 (msb/lsb# 0, PC# 0–127) vai 129–256 (msb/lsb# 1, PC# 0–127).

CC-käsky:

MIDI-käsky, Control Change. Yksittäisen parametrin säätö MIDIn avulla, esimerkiksi delayn toistojen määrä tai nopeus. CC-käsky on usein kaksiosainen: CC-numerolla valitaan ensin haluttu parametri ja arvo (value) on ”potikan asento”. CC-käskyn arvo valitaan väliltä 0–127. Esim. CC# 14, value 64 asettaa Strymon Timelinessä mixin puoliväliin.

Instant Access:

Parametri tai toiminto, johon pääsee käsiksi suoraan laitteen jalkakytkimillä. Esimerkiksi siirtyminen preset-tilasta loop-tilaan, jossa yksittäisiä looppeja voidaan kytkeä päälle tai pois. Vanhanmallisissa, suuremmissa kontrollereissa oli omat IA-kytkimensä, joihin pystyi asettamaan joko looppien päälle/pois-toiminnon tai CC-käskyjä efektien parametrien muuttamiseen.

Preset:

Muistipaikka, johon voi ohjelmoida halutun looppiyhdistelmän tai PC- ja CC-käskyjä. Joistain looppereista löytyvä global preset ‑mahdollisuus pitää presetin samana riippumatta siitä, missä bankissa ollaan.

Bank:

Yleensä 5–8 presetin ryhmä, jotka ovat aktivoitavissa yksi kerrallaan samaan loopperin “näkymään”. Esimerkiksi bankissa 1 oltaessa jalkakytkimillä voidaan valitaa presetit 1–5. Bank Up tai Bank Down -kytkimellä siirrytään seuraavaan bankkiin, jolla on omat presetit 6–10. Ja niin edelleen.

Control/Function:

Yleensä TRS-plugia käyttävä relekäsky, jolla voi ohjata loopperista riippuen esimerkiksi vahvistimen kanavanvaihtoa, efektien tap tempoa tai muuta sellaista. Näitä on yleensä kaksi kappaletta, mikä tarkoittaa kahta stereojakkia. Yhdistelemällä niiden ring- ja tip-kytkentöjä niiden avulla saadaan aikaan yhteensä neljä eri käskyä. Riippuen ohjattavasta vahvistimesta ne voivat olla ”normally open” tai ”normally closed” -tilassa.

Ctl In/Ext Switch:

Yleensä TRS-plugia käyttävä liitin, johon on mahdollista kytkeä ulkoinen kytkin, jonka toiminta on ohjelmoitavissa ohjaamaan loopperin toimintoja.

Exp:

Ekspressioliitäntä. Usein loopperi kykenee muuntamaan ekspressiopedaalin asennon MIDI-käskyksi, joka on puolestaan mahdollista ohjelmoida ohjaamaan jonkun MIDI-laitteen tiettyä parametriä. Joissain looppereissa ekspressioliitäntä on myös mahdollista määrittää ohjaamaan ekspressioliitännällä varustettua pedaalia loopperin Exp Out -liitännän kautta.

Insert:

Switcherin looppien väliin sijoittuva kytkentäpiste, jota voi käyttää esimerkiksi volumepedaalin tai vahvistimen etuasteen ja efektiloopin kytkemiseen käytettäessä neljän kaapelin kytkentää.

System/Global:

Koko laitteistoa käsittävä, ei-preset-kohtainen asetus.

Muutama pelkästään Bossin looppereista löytyvä termi:

Group:

Boss ES-5:stä löytyvä bankkien ryhmä. Group on bankeille sama kuin bank preseteille.

Patch:

Boss käyttää nimitystä patch, muut valmistajat käyttävät termiä preset.

Assign:

Bossin käyttämä termi sille, että jollekin jalkakytkimelle tai toiminnolle määritetään patch-kohtainen vaihtoehtoinen toiminto. Esimerkiksi numerokytkimen 1 painaminen lähettää myös jonkin ennalta ohjelmoidun midikäskyn.

comments powered by Disqus