Töihin Roger Watersille tai Metallicalle päivän ajaksi?

Luonteva tapa nähdä kulissien takaista elämää maailmantähtien keikoilla on hakeutua töihin paikalliseksi apukädeksi (local crew, stagehand).  Työ on fyysisesti rankkaa, mutta toisaalta sinun ei oleteta osaavan mitään. Eli aivot narikkaan ja töihin ilolla hyötyliikunnan keinoin. Kyseessä onkin ehdottomasti yksi helpoimmista tavoista päästä musiikkialalle töihin. Samalla se on parasta mahdollista ruohonjuuritason oppia kitarateknikon työhön.

Itse olen ollut apukätenä sadoilla keikoilla ennen kun aloitin kiertävän kitarateknikon työt. Asiat ovat usein katsojan silmässä, mutta inspiroituneelle ja oppimishaluiselle kitarateknikolle työ oli ainutlaatuista. Siinä kun vierustoveri valitti tylsyyttään, näin mitä mielenkiintoisempia asioita minuutti minuutilta. Parhaimmillaan voit oivaltaa uusia asioita niin, että mieli on täynnä ideoita kotiin lähtiessä.

Myös leppoisa jutustelu monen kitarateknikon kanssa antaa osviittaa siitä, mitä kitarateknikon työ voisi olla. Viime vuosien keikoista (mm. QOTSA, Madonna, U2 & Roger Waters: The Wall) on jäänyt jokaiselta kerralta jotain uutta sulateltavaa. On ollut valaisevaa nähdä erilaisia tuotantoja, ihmisiä ja tietysti kitaroita ja vahvistimia adaptoituna kulloisenkin bändin tarpeiden mukaan. Erilaiset merkkaustavat, custom-tehdyt caset ja teknikoiden työasemat ovat antaneet uusia näkökulmia, joita olen voinut omassa työssäni jalostaa eteenpäin.

Molemmilla puolin pöytää

Kaikkein mielenkiintoisinta on ollut katsoa työtä molemmista vinkkeleistä. Omista apukäsivuosistani on ollut kiertävän kitarateknikon työssäni korvaamaton apu. Kun käväisin pitkän tauon jälkeen ensimmäistä kertaa apukäden töissä, näin kymmeniä asioita tehtynä paremmin tai ainakin erilailla kuin mihin olin itse tottunut. On paljon kiertäviä teknikoita, jotka osaavat hyödyntää mestarillisesti paikallista apua. Itselläni on ollut tässä paljon opittavaa, eikä se tunnu koskaan loppuvan. Siksi jatkan tätä tapaa aika ajoin, pitääkseni itseni vireänä.

Mihin paikallista apuvoimaa tarvitaan?

Paikallisen apuvoiman käyttö on kustannustehokasta. Säästöä syntyy monilla eri tavoin kun bändin mukana kiertää vain ja ainoastaan tarpeellinen määrä henkilöitä. Kasaus ja purku onnistuvat tietyssä aikahaarukassa, kun bändin ei tarvitse kuljettaa kymmeniä ylimääräisiä ihmisiä mukanaan.

Bändin mukana kiertävän henkilökunnan lukumäärä voi vaihdella pienestä organisaatiosta satoihin työntekijöihin. Kotimaisten bändien kohdalla puhutaan yleensä 4–6 apukädestä. Bändien keikkasopimuksissa on poikkeuksetta kohta, joka velvoittaa promoottorin hoitamaan paikalle sovitun määrän ihmisiä auttamaan bändin teknikoita keikkapäivän aikana.

Hyöty irti apuvoimasta

Viisaat sanat eräältä amerikkalaiselta kiertuemanagerilta kuuluivat:

Älkää riuhtoko itseänne rikki autossa ja portaissa, tarvitsen teitä koko kiertueen ajan. Jos joku vahingoittaa itsensä, bändille tulee kalliiksi hoitaa tilalle korvaava henkilö.

Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu, että näytetään oma miehuus sillä kuinka “case liikkuu” vaikeissakin olosuhteissa, joten äskeistä oli vaikea aluksi ymmärtää. Sen sijaan että telot selkäsi rikki rundin alkumetreillä, on järkevämpää antaa paikallisten tehdä kaikista raskaimmat työt ja asettaa oma porukkansa apukäsiketjun ympärille.

Oma maa mustikka

On mielenkiintoista huomata, että Suomessa apukäsiä hoidetaan hanakammin ulkomaisille bändeille kuin omille pojille. Jos kotimainen vientitoivo on ollut kuukausia kiertueella ulkomailla, ensimmäiset ongelmat ja niskoittelut apukäsien suhteen kohdataan yleensä kotimaassa. Ikään kuin bändin kansallisuudella olisi jotain merkitystä avun tarpeeseen.

Nykypäivänä kiertueella on mukana vain ja ainoastaan rautaisia ammattilaisia. Heiltä vaaditaan tarkkuutta vaativaa työpanosta koko päivän ajaksi. Heitä tarvitaan esiintymisen aikana ja vielä illallakin, kunnes kaikki tavarat ovat takaisin autossa. Teknikon päivälle tulee helposti mittaa 16–20 tuntia, joten on turha polttaa heitä loppuun heti aamusta.

Apukädet ulkomailla

Ulkomailla apukäsiä on moneen junaan. Paikallisen mafian jäseniä, urheiluseuralaisia, maajusseja, todella ammattitaitoisia ja tehokkaita tai yksinkertaisesti toivottomia.

Kiertueella apukäden kanssa puuhailu antaa teknikolle nasevan kuvan kyseisen maan tai kaupungin kielestä ja tavoista. Englannissa ollaan vieläkin äijempiä kuin Suomessa, kun taas Etelä-Euroopan maissa ja varsinkin Etelä-Amerikassa ei turhia kiireitä pidetä. Saksassa ollaan pedantteja ja osaavia. Kulttuurien tuntemisesta ja paikallisen kielen osaamisesta ei todellakaan ole haittaa. Kovin yllätys on tullut vastaan Turkin pääkaupungissa Ankarassa vuonna 2009, jossa tavaroita kantamaan oli pestattu paikallinen muuttoporukka. Kaverit tulivat paikalle suorissa housuissa ja teräväkärkisissä kengissä, varusteinaan muuttoliinat. Oli mieleenpainuvaa nähdä, kun oma 16 unitin ja yli sadan kilon painoinen räkki nostettiin muitta mutkitta selkään ja kannettiin sekä ylös että alas jyrkkiä ja pitkiä portaita. (Kuva: Aksu Rönkkö)

Mieluisa yllätys oli myös keikalla eräillä Göteborgin festivaaleilla, kun apukäsiksi ilmaantui pelkkiä tyttöjä. Asiat hoituivat mutkattomasti ja ilman turhia asenneongelmia, joita uroilla voi välillä olla.

Apukäsien kanssa voi siis tulla myös juttuun, ja heiltä saa usein arvokasta tietoa kaupungin baareista, ruokapaikoista ja nähtävyyksistä. Toisin sanoen, he ovat helppo linkki paikalliseen kulttuuriin ja samalla tärkein apusi päivän aikana.

Mitä apukäsi tekee?

Pähkinänkuoressa local crew auttaa bändien mukana kiertävää henkilökuntaa kasaamaan laitteistot keikkavalmiuteen ja purkamaan ne illalla keikan jälkeen.

Päivän aluksi heidät jaetaan eri tehtäviä hoitaviin ryhmiin. Kiertävässä crewissä on yksi henkilö, joka pyytää promoottorilta apukädet valmiuteen ja esittelee muun kiertävän crewin. Pienissä tuotannoissa tämä tapahtuu suoralla kontaktilla. Kitarateknikko valitsee mielestään itselleen sopivimman (yleensä jonkun jota kiinnostaa kitarat), rumputeknikko valitsee jonkun rummuista kiinnostuneen, valomies kaksi kättä jne.

Apukäden päivä jakaantuu karkealla tavalla jaoteltuna seuraavanlaisiin tehtäviin:

  • Auton purkaminen ja pääesiintyjän casejen vieminen sisään keikkapaikalle.
  • Painavien laitteiden pystytyksessä auttaminen.
  • Odottaminen soundcheckin ajan.
  • Lämmittelybändin auttaminen lavalle.
  • Lämmittelybändin laitteiden purkaminen ennen pääesiintyjän keikkaa.
  • Pääesiintyjän laitteiden purkaminen.
  • Pääesiintyjän laitteiden pakkaaminen autoon.

Kiertävä crew voidaan jakaa esimerkiksi seuraavasti:

  • Yksi kaveri on purkamassa autoa ja syöttämässä caseja apukäsille.
  • Toinen toimii “välimiehenä” katsomassa, että kaikki sujuu toivotusti, eikä kukaan vahingoita tavaroita tai itseään.
  • Kolmas kaveri on lavalla tai keikkapaikan ovella neuvomassa apukäsille mihin mikäkin laatikko päätyy: lavalle, lavan sivuun, FOH:ille jne.

Mitä harjaantuneempi kiertävän bändin crew on, sitä enemmän tehtäviä he osaavat apukäsille antaa. Teknikolle on tärkeää miettiä ensin oma tonttinsa ja hahmottaa tarkasti mitä siihen kuuluu. Ennen pitkää muiden järjestelmällisestä neuvomisesta tulee rutiini ja luonnollinen osa päivän kulkua. Minulta otti vuosia oppia käskyttämään apukäsiä oikein.

Apukäsietiketti Top 5

Kiertävä teknikko vs. apukäsi:

  1. Ole ystävällinen ja koita selittää asiasi rauhallisesti. Älä ikinä huuda kenellekään, vaan sen sijaan kehu ihmisiä hyvin tehdystä työstä.
  2. Valitse itsellesi sopiva henkilö esimerkiksi kysymällä, kuka apukäsistä on kiinnostunut kitaroista ja vahvistimista. Kun olet löytänyt itsellesi sopivan hahmon, koita pitää hänestä kiinni ja varmista, että sama kaveri on illalla purussa töissä. Näin voit opastaa häntä tekemään haluamasi asiat molempiin suuntiin. Tämä nopeuttaa omaa päivääsi kummasti.
  3. Ihmisten nimien muistaminen ensi kuulemalta luo hyvän vaikutuksen. Tämä luo myös persoonallista otetta siksi lyhyeksi ajaksi kun työskentelette yhdessä. Amerikkalaiset käyttävät ikivanhaa “nimikikkaa”, eli kysyttäessä nimeä toista se ääneen. Kättele. Paina mieleesi joku assosiaatio nimestä ja henkilöstä. Esimerkki: Peter. Kotikylässä on kaveri nimeltä Pete, joka on samanhenkinen hahmo. Näetkö jonkun erityispiirteen? Pituus? Hauska ääni, siisti huppari? Pitkät hiukset? Mitä vaan, minkä saat nopeasti painettua mieleesi. Oman nimeni (Kimmo) kaikki muistavat kemoterapia-termin avulla. Liekö se sitten imartelevaa tai hauskaa? Ei niinkään, mutta tehokasta. Toinen vaihtoehto on raapustaa itselleen kiertuepassiin sen päivän henkilöiden nimet ja luntata tarvittaessa siitä.
  4. Painota apukäsille, että he vievät kaikki omat tyhjät casesi mahdollisimman lähelle samaan paikkaan, ja kerro selkeästi mitkä tarvitset ensimmäiseksi heti keikan jälkeen.
  5. Koita miettiä apukäsille valmiiksi heti joku tehtävä kun keikka loppuu. He voivat jännittää kokemattomuuttaan ja olla näin täynnä adrenaliinia. Jos pyydät heitä heti odottamaan 10 minuuttia, into ehtii laantumaan siinä ajassa. Pahimmillaan joku muu nappaa heidät mukaansa. Mieti, onko lavalla esimerkiksi tuulettimia tai paksumpia kaapeleita, joita he voivat kerätä sillä välin kun itse purat tärkeimpiä (lue: ohuempia) kaapeleita.

Areena- ja stadionkeikat

Isoilla keikoilla olen ollut muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta pääosin paikallisen local crewin palkkalistoilla. Niissä pätevät täsmälleen samat säännöt kuin pienemmilläkin keikoilla, mutta kaikki on isompaa. Areenoilla apukäsien esimiehenä toimii “local crew boss”. Promoottori on palkannut hänet kaitsemaan apukäsilaumaa, joka voi olla jo satapäinen. Hän on suoraan kontaktissa kiertävän crewin esimieheen.

Aamun “load in” alkaa rekkojen purkamisella. Tämän jälkeen kaikki apukädet jaotellaan jonkun tuotannon osasen avuksi. Jotkut voivat olla kasaamassa äänilaitteita, osa valokalustoa jne. Muutaman tunnin jälkeen kaikki on siinä pisteessä, että kiertävän crewin esimies päästää vähitellen paikalliset apukädet kotiin ja jättää paikalle ns. “show call” -ryhmän, joka päivystää keikkapaikalla koko päivän.

Show Call

Tämä ryhmän on oltava kykeneväinen nopeisiin ja hieman vaativiinkin tehtäviin. Jos keikan aikana tarvitaan pikaista apua, hälytetään tämä ryhmä paikalle. Usein työ on odottamista, mutta bändin soundcheckin seuraaminen paikan päällä voi olla mielenkiintoistakin puuhaa.

Usein jää myös aikaa jutella bändin teknikoiden kanssa. On tärkeää ymmärtää valita oikea hetki ja muistaa, että heillä on myös omat työnsä tehtävänä. He kantavat lisäksi painetta illan onnistumisesta. Paras hetki voi ollakin hyvin menneen keikan jälkeen, jolloin teknikoiden stressi laukeaa ja he voivat olla hyvinkin juttutuulella.

Crew Call

Koko vahvuus saapuu paikalle noin tuntia ennen keikan loppumista. Nyt paikalla ollut ryhmä yhdistetään tuoreisiin voimiin. Noin puoli tuntia ennen keikan loppumista pidetään “crew call”, jolloin koko ryhmä jaetaan 4–12 hengen ryhmiin. Heidät “korvamerkitään” eri värisillä paidoilla tai rannekkeilla. Näin kaikki tietävät purun aikana mihin ryhmään kuuluvat.

Esimerkiksi:

  • Mustat pakkaavat autoja.
  • Punaiset auttavat videoryhmää.
  • Siniset ripustavat valoja.
  • Liilat auttavat backlinereitä.
  • Jne.

Keikan loppu

Keikan jälkeen kiertävän crewin jäsenet tulevat vuorotellen hakemaan avukseen heille määrätyn ryhmät, jotka odottavat oikean väriset paidat päällä lavan sivussa. Videoryhmän pomo tulee paikalle ja pyytää local crew bossilta punaisia paitoja koolle ja kertoo missä heidän apuaan tarvitaan. Paikalla punaisia odottaa heidän teknikkonsa. Hän on se henkilö kenen kanssa tulet työskentelemään tuon illan.

Yleensä apukäsi tekee saman teknikon kanssa töitä kunnes oma rasti (esim. P.A.:n purku) on saatu valmiiksi. Tämän jälkeen apukäsi siirretään jonkun toisen “alaisuuteen”, jolla oma homma on vielä kesken. Lopuksi kaikki päätyvät rekoille pakkaamaan viimeisiä autoja, kunnes kaikki on valmista.

Apukäsi vs. kiertävä teknikko Top 10

  1. Tule ajoissa töihin, ei poikkeuksia. Kun purku lähestyy illalla loppuaan, tee työsi loppuun asti ja ole mukana pakkaamassa viimeisiä autoja sen sijaan, että alkaisit norkoilemaan. Näin kaikki pääsevät nopeammin kotiin.
  2. Ennen työn alkua ole fyysisesti läsnä, polta tupakat rauhassa, käy vessassa, laita takki ja reppu johonkin odottamaan, hanskat tiiviisti kädessä. Kukaan ei pidä siitä jos lähdet pois silloin kuin kiire on kovimmillaan.
  3. Älä lähde muiden kiertävän crewin jäsenten matkaan, vaikka et juuri sillä hetkellä tee mitään. Sano kohteliaasti, että odotat seuraavaa tehtävää omalta henkilöltäsi.
  4. Älä tee mitään tai koske mihinkään jos joku ei pyydä. Kiertueella asioiden jokapäiväinen toisto on sen verran hioutunutta, että ulkopuolisen on vaikea tietää tapaa millä asiat tehdään. Odota rauhassa kunnes joku pyytää tekemään jotain.
  5. Älä puhu puhelimessa tai polta tupakkaa silloin kun teet työtä. Tämä saa kiertävät teknikot raivoihinsa. Varsinkin lavalla missä on arvokkaita soittimia on todella typerää polttaa tupakkaa.
  6. Älä ota valokuvia jos et ole kysynyt siihen lupaa. Älä ainakaan niin, että sinut nähdään...
  7. Älä työnnä caseja johtojen yli. Ne eivät kestä satojen kilojen painoa. Ota kaveri ja nosta case niiden yli, ja jatka sen jälkeen työntämistä yksin.
  8. Älä esitä tai luule olevasi kaikkitietäväinen. Ja vaikka tietäisitkin asioista enemmän kuin henkilösi ehkä huomaa, pidä asiat omana tietonasi. Kiertueen henkilökunta voi olla väsynyttä, jetlagissa tai muuten vaan loppuun ajettua. Aina kemiat eivät kohtaa parhaalla mahdollisella tavalla.
  9. Tee asiat rauhassa, turhassa kiireessä tapahtuu vain vahinkoja. Vaikka sinusta vaikuttaisi että tehtävälläsi olisi kuinka kiire, yleensä asiat kyllä tapahtuvat pienemmälläkin tempolla. Älä nosta laatikkoa yksin jos epäilet voimiasi tai taitojasi.
  10. Älä yritä kavuta “apukäsihierarkiassa” huipulle huutamalla muille tai olemalla besserwisseri. Pysy kultaisella keskitiellä, rauhalliset kaverit palkitaan loppupeleissä paremmilla työtehtävillä.

Mistä apuvoimaa?

Ainakin Helsingissä ja Hämeenlinnassa on omat yrityksensä joista keikoille saa palkattua apuvoimaa. Jos alalle vihkiytyneitä ihmisiä ei kaupungista löydy, helppo ratkaisu promoottorille on hoitaa kantajia paikallisesta urheiluseurasta muutamaksi tunniksi talkootöihin. Nykyään monissa isoissa kaupungeissa on omat porukkansa, jotka tietävät mitä tekevät. Ensimmäisenä tulee mieleen Tampereen Tullikamari, Oulun Teatria ja Jyväskylän Lutakko. Näissä paikoissa homma pelaa, mutta muitakin tietysti on.

Jos haluat kokeilla siipiäsi apukätenä, yritys nimeltä Roudaamo on se paikka johon ottaa yhteyttä. Palkka ei välttämättä päätä huimaa, mutta kokemuksesi karttuvat varmasti kunhan pidät silmäsi auki.

12.3.2014 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on toinen Custom Soundsin omistajista ja parantumaton kitaralaite-entusiasti.

LISÄÄ AIHEESTA:

comments powered by Disqus