Vahvistinhuoltoa tien päällä

Kitarateknikon työssä on varauduttava aina pahimpaan. Siksi on tärkeää pitää hyvä kokoelma varaosia mukanaan tien päällä. Yksi suurimmista huolen aiheesta ovat vahvistimien putket. Sovitettu setti pääteputkia ja matalamikrofonisia etuasteputkia takaavat, että hädän tullen vahvistin voidaan huoltaa ja pitää toimintakuntoisena.

Vuosi 2009 oli itselleni mielenkiintoista aikaa. Putkivahvistinintoiluni oli kovimmillaan. Olin löytänyt itseni vahvistimen sisältä, kuten moni kaksilahkeinen ennen minua auton konepellin alta. Vahvistin edusti minulle kaikkea tätä. Autot eivät koskaan täyttäneet sitä tyhjiötä, minkä vahvistimet nyt paikkasivat.

Työskentelin Amorphiksen kitarateknikkona ja huolsin samaan aikaan vahvistimia Backline Rentalilla. Bändin kitaristi Esa Holopainen käytti tuolloin eksklusiivisesti hollantilaisen Kochin vahvistimia. Hänen suosikkinsa oli Powertone II -malli. Samoihin aikoihin Esa otti myös käyttöönsä Kochin uuden MIDI-ohjattavan vahvistimen – Supernovan. 

Vahvistin oli toteutettu niin, että siihen saattoi vaihtaa mitä tahansa oktaali-pääteputkia (kuten EL34, 6L6 tai 6550). Näillä kaikilla putkityypeillä on vahva ominaisluonteensa. Tehtaalta Supernova toimitettiin EL34-putkilla. Olimme tyytyväisiä sen soundiin mutta kaipasimme siihen lisää "jotain", ja aloimme miettiä olisiko putkien vaihto ratkaisu. Kaikki Kochin vahvistimet oli toimitettu TAD-merkkisillä putkilla. Ajattelin, että saisimme tehtaalta varmasti muitakin putkia kokeiltavaksi.

Pienen googlailun jälkeen päädyin oletukseen, että TAD (Tube Amp Doctor) on saksalainen valmistaja, joka ostaa putkia ympäri maailmaa, testaa ne, leimaa ja myy ne kalliimmalla pois. Vähän niin kuin eurooppalainen versio  Groove Tubesista, muistan ajatelleeni. Ylihintaisia putkia siis. Tosiasiallinen vahvistin-entusiasti ei tällaiseen haksahtaisi, eihän?

Amorphiksen kiertue alkoi lokakuussa 2009 Helsingin Nosturilta ja jatkui Berliinin jälkeen Hollantiin. Vierailimme matkalla Udeniin Kochin tehtaalla, joka oli iso maatalo keskellä ei mitään. Lehmien ympäröimänä vietimme mukavan aamupäivän tehtaalla. Näimme miten vahvistimet kootaan käsin, paikan päällä.

Eniten minua veti puoleensa kuitenkin huone, jossa he säilyttivät putkia. Pääsuunnittelija Dolf Koch ja hänen avustajansa Marijn van der Maat ylistivät molemmat TAD:n toimintaa. Molemmat sanoivat, että yhteistyö heidän kanssaan on mutkatonta. Tube Amp Doctor kuuntelee heitä suunnitteluvaiheessa, ja Koch suunnittelee vahvistimensa putkien ominaisuuksiin luottaen. Saumatonta yhteistyötä, sanoisin. Keskustelin Dolfin kanssa Supernovan reagoinnista eri putkityyppeihin. Hän totesi, että putket muuttavat vahvistimen luonnetta täysin, mikä oli juuri se minkä halusimmekin kuulla. Juttelutuokion perusteella otimme mukaan kasikot TAD:n 6L6-STR ja TAD:n 6550 -putkia, yhdet ajoon ja yhdet varalle.

Kiertue jatkui Saksan puolella. Vaihdoimme heti seuraavana päivänä kiinni

Meille oli tärkeää saada luotua kahden kitaran äänivalli, jossa erottuisivat molempien soittajien nyanssit. Monet high gain ‑vahvistimet hyötyvät 6L6-putkien headroomista, joten tämä tuntui selkeältä vaihtoehdolta. Biasoin vahvistimen ja testasimme sitä soundcheckissä. Esa vaikutti tyytyväiseltä, ja soitimme näillä säädöillä pari iltaa.

Meillä oli mukanamme myös Esan vanhempi Powertone II ‑nuppi, jota kokeilimme aika ajoin. Se tuntui sopivan joihinkin keikkapaikkoihin paremmin. Koska sen putket olivat 6550-mallia, ajattelimme kokeilla samoja pääteputkia uuteen Supernova-vahvistimeen. Vaihdoin putket seuraavan päivän soundcheckissä ja biasoin vahvistimen. Esa tykästyi kovasti 

Kuunneltuani bändiä salin puolelta olin samaa mieltä. Bändin toinen kitaristi Tomi Koivusaari soitti Marshallin vahvistimella (jossa oli perinteisesti EL34-putket). Koch Supernova hyötyi 6550-putkien suuresta headroomista. Marshallin EL34:t tuntuivat olevat paljon perkussiivisemmat ja räyhäkkäämmät. Loistava yhdistelmä! Kun bändin miksaaja Sami Koivisto oli samaa mieltä, olimme löytäneet mielestämme sopivan yhdistelmän. Kaikki oli hienosti. Kiertue eteni pari päivä kunnes kohtalo puuttui peliin mielenkiintoisella tavalla.

Vahvistin hajoaa

Kiertueella olivat mukana myös suomalaiset lämmittelybändit Amoral ja Before the Dawn. Olimme sopineet etukäteen, että huolehdin myös heidän backlinestaan. Hannoverissa puolivälissä lokakuuta kohtasimme kiertueen ensimmäisen konkreettisen laiteongelman. Amoralin bassovahvistin hajosi, ja he joutuivat käyttämään BTD:n bassovahvistinta tuon illan keikalla. Tämä järjestely toimi hienosti, mutta nyt lämmittelybändeillä ei ollut varabassovahvistinta. Keikkojen piti edetä aikataulussa. Tilanne, jossa bändit eivät voi soittaa koska bassovahvistin on rikki, oli poissuljettava.

Vahvistin kuntoon

Huolsin vahvistimen seuraavana päivänä. Vika oli onneksi vain pääteputkissa. Vaihdoin tilalle uuden, juuri hankkimamme TAD:in 6550-setin. Tuon iltainen keikka saatiin soitettua, mutta huoltotoimenpide toi minulle uuden ongelman. Pääasiallinen asiakkaani, kiertueen pääbändin soolokitaristi Esa Holopainen, käytti nyt vahvistimissaan samaisia 6550-putkia. Olin juuri käyttänyt varaputkemme lämmittelybändin vahvistimeen. Tilanne, jossa Esan vahvistin saisi vaurioita kuljetuksen aikana ja joutuisin vaihtamaan siihen putket – putkilla, joita minulla ei nyt ollut – vei kitarateknikon yöunet tehokkaasti. Oli aika tehdä ratkaisu ja tarttua puhelimeen.

Putkivahvistintohtori Saksasta

-Hello, this is Carmen Zeiss from TAD, how can I help you?

Esitin puhelimessa vastanneelle kauniille naisäänelle huoleni, ja asiat alkoivat rullaamaan yllättävänkin nopeasti. Hän tiesi bändin ja lupasi tuoda meille tarvittavat putket parin päivän päästä kun kiertue liippaisi läheltä hänen kotikaupunkiaan. Erikoista ja vähän kiehtovaakin. Sovimme tapaamisen kaupunkiin nimeltä Aschaffenburg, joka sijaitsee Bayerin pohjoispuolella.

Kauniista vanhoista rakennuksista huolimatta kaupunki jäisi mieleeni vain yhdestä asiasta. Nautimme ennen soundcheckiä Carmenin kanssa Cappucinon toisensa perään. Samalla minulle selvisi monta seikkaa Tube Amp Doctorista.

  • Tube Amp Doctor on mies, nimeltään Andreas Hecke.
  • TAD:n tavoitteena on palata putkien valmistuksessa ja niiden laatutarkkailussa putkivahvistuksen kulta-aikaan. Aikaan, jolloin putket olivat pääasiallinen teollisuuden voimanlähde. Erittäin tarkasti kontrolloituja ja laajalti kilpailtuja. Varaa epäonnistumisiin ei ollut, koska niin monet yritykset valmistivat putkia.
  • TAD teettää omaa STR-sarjaansa Kiinassa. He eivät koe Kiinaa ongelmallisena. Monet valmistajat kaatuvat siihen, että ne hakevat Kaukoidästä vain halpaa hintaa, eivät laatua. Kiinalaisen sotilasteollisuuden historia on kuitenkin pitkä. He ovat täysin kykeneväisiä tuottamaan laadukasta jälkeä millä vain osa-alueella, jos asiakas itse niin haluaa.
  • TAD myy myös useampia olemassa olevia putkityyppejä. He testaavat ja leimaavat ne vastaamaan omia laatustandardejaan.

Vahvistinhuoltajan pelastus

Olin tilannut Carmenilta testattavaksi muutamia eri putkia. Ensimmäisenä listalla olivat tietysti varaputket asiakkaani vahvistimeen (joita en tietystikään enää tarvinnut, Murphyn lain mukaan). Mielenkiintoisin lisä olivat kuitenkin ​

Nämä kaikki löysivät käyttötarkoituksensa kun palasin kiertueelta kotiin huoltamaan vahvistimia Backline Rentalille. Minua lämmitti ajatus, että TAD tarjosi testattuja etuasteputkia eri tarkoituksiin. Tämä nopeutti huomattavasti vahvistimien huoltoja ja toisaalta helpotti vahvistimien "twiikkaamista" eri soittajille sopivaksi.

Mitä enemmän asiaa tutki, tuntui, että kaikki valmistajat käyttivät TAD:n putkia. Miksi näin? kysyin Carmenilta.

-Andreas on tiiviissä yhteistyössä vahvistinvalmistajien R&D (research & development) ‑osastojen kanssa. Vahvistinvalmistajat voivat luottaa TAD:n putkiin ja uskaltavat kehittää vahvistimia niiden arvojen rajoissa. Tämä siis vahvisti jo Kochilla kuulemaani teesiä.

Epilogi

Vuoden kuluttua 2010 olisin tiiviissä yhteistyössä toisen eurooppalaisen vahvistinvalmistajan, Laneyn kanssa. Kyllä, hekin käyttivät TAD:n putkia, samasta syystä. Ne ovat äärimmäisen luotettavia ja tasalaatuisia.

  • TAD EL34B (tehdasputki Laney VH100R vahvistimeen) on erittäin lähellä legendaarista brittiläistä Mullardin EL-34 putkea. Jopa niin, että niitä käytettiin esikuvana TAD EL34-B:n suunnittelussa. Toinen testaamani TAD-putki löytyi Laneyn Lionheart-vahvistimesta. Erittäin mehukas
  • TAD EL 84-STR:in tuoma middle oli toinen sinä vuonna käyttämäni putki. Vaikka keikkoja ja matkustuskilometrejä kertyi vahvistimille huikea määrä, minulla ei ollut putkien kanssa ainoatakaan ongelmaa. Sattumaako, kysyisi eräskin suosittu bloggaaja.

Olen valmis pyörtämään käsitykseni siitä, että putkien leimaajat olisivat vain rahanahneita huijareita. Jos pääasiallisina kriteereinä on putkien valmistuksen kulta-aikaa (lue NOS) mukaileva rakenne, täyteläinen soundi ja pettämätön luotettavuus, olen valmis maksamaan muutaman euron enemmän yöunistani. Jos haluat kokeilla ja erehtyä, on maailma täynnä siihen tarkoitettuja putkia. Itselläni ei ole varaa erehdyksiin, olen siihen liian mukavuudenhaluinen. Putken pitää toimia kerralla ja kestää sille luvatun eliniän. Kokeiluille ja erehdyksille ei yksinkertaisesti ole sijaa kun ollaan tositoimissa.

26.3.2014 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on toinen Custom Soundsin omistajista ja parantumaton kitaralaite-entusiasti.

LISÄÄ AIHEESTA:

comments powered by Disqus