Mitä opin keikalla osa 6 - Testaa myös varalaitteet

Olen kuullut tarinoita, joissa varalle otettu vahvistin on lojunut auton takaosassa silloin, kun sitä olisi tarvittu kesken keikkaa. Minusta tämä on käsittämätöntä, ja vain välinpitämätön muusikko tai teknikko voi syyllistyä tällaiseen kardinaalivirheeseen.

Usein syynä on krapula. Kun keikan jälkeen on otettu hörppyä, seuraavana päivänä keho ja mieli haluavat selvitä mahdollisimman helpolla, ja kaikki ”turha” jätetään tekemättä. Yksi usein paitsioon jäävä asia on varavahvistin. Pahimmillaan ollaan niin kujalla, ettei sitä ole edes otettu keikoille mukaan.

OPTIMAALITILANTEESSA varavahvistin on identtinen sen kanssa, jolla soitetaan. Ja vaikka se olisikin saman valmistajan sama malli, on sen kunnosta ja putkien iästä kiinni, kuulostaako se samalta.

Pahin tilanne on, että kun varavahvistimen kytkee keikalla hätäpäissään kiinni, sen ääni tulee niin kovaa, että muusikoiden korvat huutavat armoa äkillisen muutoksen jäljiltä. Sparen tulisi olla soundiltaan mahdollisimman samanlainen ykkösvahvistimen kanssa, mutta varsinkin sen äänentason tulisi olla täysin sama. Tässä muusikon ja teknikon apuna toimivat äänimiehet.

Digitaalisen konsolin mittarit kertovat, milloin taso on oikea, ja koska soundit tehdään vuokrakeikoilla muutenkin vastaamaan sitä kuulokuvaa ja niitä asetuksia, joihin äänimiehet ovat bändin omalla laitteistolla tottuneet, ei varavahvistin tee tähän poikkeusta. Se kannattaa asettaa valmiiksi paikoilleen ja sähköihin sekä oikeisiin säätöihin. Sitä kannattaa verrata päävahvistimeen, mielellään useampaan kertaan. Tämä kaikki tulee tehdä joka päivä.

JOS HALUAT NOPEUTTAA vaihtoa hädän keskellä, voit jättää varavahvistimen soittoasentoon, jolloin stand by on kytketty pois päältä. Vaikkei vahvistimen päätemuuntajaan olisi kytketty kaiutinta, se ei ole moksiskaan niin kauan, kun sen etuasteeseenkaan ei ajeta signaalia. Hädän tullen voit vain vaihtaa inputin ja kaiutinjohdon, eikä sinun tarvitse naksutella vahvistimien kytkimiä edestakaisin. Keikalla sekunnit ovat kalliita, ja kuten Murphyltä olemme oppineet, varalaitteita ei luultavasti tarvita, jos ne ovat valmiina, oikeissa säädöissä ja testattuina.

9.8.2017 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja raportoi sattumuksia ja kokemuksia tien päältä loppuvuoden ajan.

LISÄÄ AIHEESTA:

comments powered by Disqus