Mitä opin keikalla osa 4 - Puhdasta soundia särövahvistimesta

Ajan tällä kiertueella kitararigiä, jossa toinen vahvistin on high gain -asetetuksilla ja toinen keskiraskaalla murolla, mutta senkin edessä on kaksi fuzzia ja boosteri.

Näiden vahvistimien yhdistelmällä soitetaan 95 % keikoista, joten särösoundi oli ollut etusijalla kiertuekamojen suunnitteluvaiheessa. Bändin johtaja on sittemmin toivonut puhdastakin soundia, jollainen piti jostain repiä. Ratkaisuksi valikoitui Mad Professorin Underdrive, mutta miten fuzzit ja niiden ympärille asetettu noise gate suhtautuivat siihen?

ENSIMMÄINEN KEIKKA meni läpi vanhalla kytkennällä, jossa signaalitie oli:

Langaton --> viritin --> wah --> underdrive --> splitteri.

Tämä ketju oli toiminut treeneissä hienosti. Keikalla lavan takana olleet LED- ja ties mitkä valot myrkyttivät keikkapaikan huterasti kytkettyjä sähköjä sen verran, että kitara alkoi hurista melkoisesti, kun sitä piti auki sen volume päällä. Koska biiseissä oli monia kohtia, joissa hiljaiset ja äänekkäät kohdat vuorottelevat, asialle piti tehdä jotain.

Olisin voinut muuttaa tämän kytkennän jo treenikämpällä, mutta koska treeniolosuhteissa pieni taustahurina ei haittaa, artisti ei ollut vaatinut sitä.

Kaivoin linjacheckissä työkalusalkustani esiin toisen noise gate -pedaalin. Asetin sen juuri ennen splitteriä ja ajattelin, että se poistaa tehokkaasti melua, ennen kuin signaalia ajetaan splitteristä vahvistimelle ja toiseen ketjuun, jossa olivat mukana fuzzit, jotka puolestaan kytkettiin toiselle vahvistimelle.

Ongelma oli, että kun Underdriven polkaisi päälle, se vaikutti myös gaten toimintaan, ja puhtaiden äänien hännät leikkaantuivat pois. Noise gatea piti siis polkea välillä pois päältä, ja se piti muistaa polkaista taas päälle niissä kappaleissa, joissa hiljaisuus toimi fuzz-riffien jälkeen tehokeinona.

SEURAAVALLA KEIKALLA nostin hieman Underdriven volumea, mikä aukaisi enemmän juuri asentamaani gatea. Tämä puolestaan aiheutti sen, että puhdas soundi oli hivenen liian yliohjattu, ja se avasi samalla splitterin jälkeistä toista gatea niin, että fuzzia pääsi nyt hieman puhtaan soundin sekaan. Ei hyvä.

Huomasin myös, että artisti sääti Underdriven potikoita keikan aikana, eikä lopputulos tuntunut siltikään asettuvan. Päätin tehdä asialle jotain seuraavan päivän soundchekissä.

Pohdin bussissa illalla nukkumaan mennessäni signaalitietä. Mihin tuon Underdriven asettaisi, jotta se toimisi parhaiten? Halusin ratkaista tämän ongelman heti kiertueen alussa, sillä se tulisi muuten vastaan joka ilta viidenkymmenen keikan ajan. Seuraavana oli vuorossa vasta kolmas keikka.

LANGATTOMAN SIGNAALI on lähtökohtaisesti linjatasoista eli vahvempaa kuin kitaran oma signaali. Kun ketjuun asetetaan bufferi tai pari, ei ole pelkoa, että signaali pääsisi heikkenemään. Alkupään efektien kytkentäjärjestyksen kanssa ei siis olisi niin nuukaa.

Tajusin, että vika ei ollut Underdriven vaan noise gaten sijoittelussa. Siirsin sen heti langattoman jälkeen, jolloin ketju näytti seuraavalta:

Langaton --> noise gate --> viritin --> wah --> Underdrive --> splitteri.

Nyt noise gate jopa pidensi Underdriven laskemaa signaalia, eikä sitä tarvinnut ottaa välillä pois päältä.

Splitterin jälkeen signaali jatkoi toiseen gateen, ja huomasin mielenkiintoisen seikan. Underdrive tiputti signaalin niin alas, ettei toinen gate enää auennut lainkaan. Sen sisällä olevat fuzzit eivät saaneet lainkaan signaalia, eikä toisesta vahvistimesta kuulunut enää mitään Underdriven ollessa päällä. Toisin sanoen koko rigi muuttuu yhdellä polkaisulla täydellisestä fuzz-helvetistä puhtaaseen soundiin, toki samaan aikaan kitaran kaulamikin päälle vaihtamalla.

Monikanavaiset vahvistimet voivat soida jatkossakin koko keikan sillä kanavalla, joiden käyttöä varten ne on ensisijaisesti suunniteltu. Lisäksi pedaalilla tiputettu ”puhdas” soundi on upeaa kuultavaa, ja se reagoi erittäin hyvin soiton dynamiikkaan. Kanavanvaihtajia ei tarvita jatkossakaan.

18.7.2017 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja raportoi sattumuksia ja kokemuksia tien päältä loppuvuoden ajan.

LISÄÄ AIHEESTA:

comments powered by Disqus