Tuhoaako efektilenkki soundisi?

Signaalitiellä tähän mennessä tapahtunutta: Muoviseoksesta valmistettu plektra osuu kieliin ja synnyttää perusäänen lisäksi sarjan yläharmonisia soimaan. Kitaran koppaan kiinnitetty mikki poimii värähtelyn ja vie signaalin elektroniikan avittamana ulos kitarasta. Johto siirtää signaalia parhaansa mukaan eteenpäin. Koska signaali on vielä heikko, se kohtaa monenlaista vastustusta matkansa aikana. Vastaan tulee sarja efektejä, jotka on voitu tehdä hyvinkin eri tavoilla. Ensimmäisen laitteen sisäänmenosta riippuu paljon, miten signaalin käy. Mukana voi olla bufferoituja ja true bypass -efektejä. Ne kaikki saavat kuitenkin sähkönsä samasta virtalähteestä. Tämän jälkeen signaali jatkaa matkaansa johtoviuhkaa pitkin vahvistimen etuasteeseen. Siellä se kohtaa sarjan etuasteputkia, jotka vahvistivat signaalia siten, että se pääsee eteenpäin päätevahvistimelle.

1980-luvun alussa syntyi idea sijoittaa osa kitaraefekteistä etuasteen ja päätevahvistimen väliin. Näin vahvistimen etuastesärö vaikuttaa eri lailla efektien käyttäytymiseen ja saa ne reagoimaan voimakkaammin. Toisaalta jotkut efektit soivat selkeämmin, kun niiden tuottamaa maisemaa ei enää särötetä. Paperilla idea on kaunis, mutta toteutus ei olekaan niin yksinkertainen.

Efektilenkin lyhyt historia

Idea vahvistimen efektilenkistä saatiin studiosta, jossa signaali syötetään inserttipisteillä erillisille äänenmuokkaajille ennen sen palauttamista miksauspöytään. Räkkiefektien aikakausi, mikserien inserttipisteet ja vahvistimien efektilenkit kulkevatkin käsi kädessä. Räkkiefektit tulivat kitaristien käyttöön pro-audio puolelta. Studiossa käytettyjä efektejä haluttiin käyttää myös livenä ja yhdistää niitä kitaristien rigeihin. Räkkiefektien kultakausi on kaukana takanapäin, mutta moni käyttää yhä tai haluaisi käyttää efektilenkkiä. 

Mieti hetki näitä kysymyksiä:

  • Oletko varma, ettet ole osa isompaa konsensusta, jossa internetin keskustelupalstat pakottavat sinut pistämään modulaatiot ja aikaperusteiset efektisi lenkkiin? Oletko kuunnellut efektejäsi vahvistimen edessä ennen kuin olet asentanut ne lenkkiin?
  • Teetkö soundisi overdriven vahvistimen etuasteella? Soitatko ylipäätänsä säröisellä soundilla? Jos vastaat näihin kysymyksiin kieltävästi, et tarvitse lainkaan efektilenkkiä soundisi tekemiseen.
  • Käytätkö efektilenkissä pedaaliefektejä? Tiedätkö, että ne on tehty kitarasta tulevalle instrumenttitasoiselle signaalille ja ne eivät välttämättä siedä vahvistimen efektilenkin lähdöstä tulevaa kovaa, linjatasoista signaalia?

Signaalinsiirron lyhyt oppimäärä

Kitaran mikit synnyttävät voltteja. Yksikelaisissa mikeissä se voi olla neljännesvoltti, kaksikelaisissa taas puoli volttia, joten suurin osa kitaraefekteistä on tehty tämän tasoista signaalia varten. Etuvahvistimen tehtävä on viedä signaali yhdestä neljään voltin tasolle, jotta päätevahvistin voi hyödyntää sitä ja muodostaa siitä käyttökelpoisia watteja, jotka kaiutin sitten tuo korviimme. 

Efektilenkin lähtö on kytketty vahvistimessa etuasteen jälkeen. Signaali, jonka etuaste vahvistaa, tulee vahvistimesta ulos efektilenkin kautta efekteille. Mittasin tätä artikkelia varten eri vahvistimien efektilenkkien lähdöistä (send) tulevaa signaalia. Vahvistimen master volume -asetuksista riippuen sain lukemia neljästä voltista aina kymmeneen volttiin asti!

Univibe on tunnetusti herkkä kitaran signaalille. Se klippaa herkästi, eikä toimi moitteetta sähköpianolla tai edes kaksikelaisella kitaran mikillä. Mitä veikkaat tapahtuvan, kun sen sisääntuloon syötetään kaksikymmenkertainen määrä signaalia? Sama pätee moniin muihin efekteihin. Niiden toiminta muuttuu täysin – ne menevät kirjaimellisesti tukkoon!

Master volume vaikuttaa efektilenkin lähtöön!

Olet tyytyväinen soundiisi kotona. Oletko kuitenkin tullut ajatelleeksi, että keikkapaikalla master volumea nostaessasi lisääntynyt äänenpaine kulkeutuu suoraan efektilenkissäsi oleville efekteille? Kotona niiden sisään kulkeutuu vain miedosti vahvistettu kitaran signaali, mutta masteria nostaessasi signaalin taso moninkertaistuu ja efektin käyttäytyminen muuttuu! Olisiko tässä syy siihen, ettei soundisi ole keikalla sama?

Heitetään lisää vettä myllyyn. Monet tietävät käsitteet sarjaan ja rinnan kytkentä. Efektilenkissä tämä tarkoittaa sitä, että sarjaan kytketty lenkki vie koko soundisi siellä olevien pedaalien läpi, myös niiden ollessa pois päältä. Jos käytät vanhempaa digitaaliefektiä, sen alkeelliset prosessorit syövät soundiasi koko ajan. Onko siinä mitään järkeä? 

Monimutkainen johdotus sekoittaa pakkaa entisestään

Viimeisenä muttei vähäisempänä ongelmana on johtorykelmä, jonka saat aikaiseksi kytkiessäsi pedaaleja efektilenkkiin. Lenkin idea on syöttää signaalia lyhyillä johdoilla vahvistimen vieressä oleville räkkiprosessoreille. Haluat kuitenkin pedaalisi pedaalilautaan, jossa voit polkea niitä. Joudut nyt vetämään johtoja edestakaisin. Jotkut niistä ovat pidempiä kuin toiset, toiset taas pätkivät ja menevät keskenään sekaisin. Sotku on melkoinen ja vitutus sen mukainen.

Onko jäljellä vielä ketään, joka vannoo efektilenkin nimeen? Koska pirujen seinille maalailun sijaan haluan tarjota ratkaisuja, paneudun seuraavaksi niihin. Efektilenkin käyttö on mahdollista, kunhan ymmärtää sen hyödyt ja osaa välttää mahdollisia sudenkuoppia. 

Ratkaisu 1 - Älä käytä efektilenkkiä

Mitä musaa fanitat? Miltä vuosikymmeneltä soundiesikuvasi ovat? Omani ovat ripoteltuina vuosikymmenten ajalle. Korvaani miellyttäviä delay-soundeja ovat saaneet aikaiseksi muun muassa Von Hertzen Brothers, Amorphis ja Kingston Wall. Yhdenkään bändin kitaristit eivät ole koskaan käyttäneet efektilenkkiä.

Mad Professor tähtäsi perinteiseen kitarasoundiin Old School -vahvistimellaan. Vaikka he vielä prototyyppivaiheessa kokeilivat efektilenkkiä, jättivät he sen lopullisesta vahvistimesta pois. Kun soundikorva ja insinööritaso ovat huipussaan, kompromissien tekeminen soundin suhteen muodostuu yhä vaikeammaksi.

Ratkaisu 2 - Vaihda gain-stagesi paikkaa

Miten yliohjaat signaalisi? Luotatko pelkästään vahvistimesi etuastesäröön? Etuasteputkien aikaan saama säröytyminen on analysaattorin läpi liki identtistä verrattuna efektipedaalien transistoreilla tai vahvistimilla tehtyyn säröytymiseen. Parhaisiin tuloksiin pääset, jos vahvistat soundiasi vähitellen. Laske hieman vahvistimesi gainia ja aseta pedaaliketjusi alkuun laadukas overdrive-pedaali. Tähän väliin saat asetettua modulaatio ja delay/echo/reverb -pedaalisi. Pystyt nyt pelaamaan pienillä muutoksilla overdriven tasossa ja luomaan eheän soundiketjun.

Ratkaisu 3 - Tee oma rinnakkaislooppi

Jos vahvistimesi looppi on kytketty sarjaan, voit kytkeä siihen Lehlen Parallel L ‑boksin. Tämä on kuin ulkoistettu rinnakkaisefektilenkki. Efektisi kytketään nyt Lehlen Send ja Return -jakkeihin. Voit säätää digitaalisen efektisi täysin Wet-tilaan niin, ettei seassa kulje lainkaan “puhdasta” soundia. Sitaateissa siksi, että vanhemmissa digitaalisissa efekteissä suorakin soundi on prosessoreiden saastuttama. Lehlen Paraller L:n mix-toiminnolla säädät mukaan haluamasi määrän analogista signaalia ja otat efektistä mukaan vain sen minkä tarvitset. Soundisi analogisuus säilyy loppuun asti. 

Ratkaisu 4 - Tiputa äänentaso pedaaleille sopivaksi

Master volumen aiheuttamaa efektisi sisääntulon tukkiutumista voit jarruttaa kahdellakin eri tavalla. Yksinkertaisin vaihtoehto on E.W.S.:n Subtle Volume Control. Voit asettaa sen lenkkiin ja säädellä sen avulla vahvistimesi äänentasoa. Se luo ikään kuin kanavakohtaisen volume-säädön vahvistimeesi. Sofistikoituneemman ratkaisun luo edellisessä kohdassa mainittu Lehlen Parallel-boksi. Boksista löytyvät trimmerit sekä lähtevälle että palaavalle signaalille. Voit siis tiputtaa vahvistimen efektilenkin lähtöä efekteille ja nostaa sitä takaisin efektien jälkeen pääteasteelle. 

Ratkaisu 5 - Kytke efektilenkkisi ammattimaisella johtoviuhkalla

Efektilenkin johdottamista pedaalilaudalle ja takaisin kutsutaan termillä ”four cable method”. Tämä tarkoittaa, että pedaalilaudan ja vahvistimen välillä kulkee neljä johtoa:

  1. Vahvistimen vieressä olevalta langattomalta pedaalilaudalle.
  2. Pedaalilaudalta takaisin vahvistimen inputiin.
  3. Vahvistimen Effects Send -jakilta takaisin pedaalilaudalle
  4. Pedaalilaudalta takaisin vahvistimen Effects Return -jakkiin.

Mukana voi kulkea myös sähköjohto, jolla pedaalilaudan sähkönsyöttö saadaan samaan pistokkeeseen vahvistimen taakse. Vaihtoehtoisesti langattoman johtoa ei välttämättä tarvita.

Olen toteuttanut Custom Boardsilla tehtyihin pedaalilautoihin useita tällaisia ratkaisuja. Kaikki johdot kulkevat samassa viuhkassa sähköjen kanssa. Häiriöitä ei ole, ja pedaalilaudan kytkeminen on nopeaa ja vaivatonta. Ainekset oman johtoviuhkaan kasaamiseen löydät Custom Soundsin Johtoviuhkat DIY-osiosta.

Efektilenkin muut käyttötarkoitukset

Efektien uudelleen sijoittelun lisäksi lenkillä on muutama muukin eri käyttötarkoitus:

  •  Bluetonen Dusty Road ja Wizard -vahvistimissa on putkella bufferoitu efektilenkki, jota voidaan käyttää myös ylimääräisenä gain-asteena tai soolo-volumena. Boosterin tehokkain paikka on muutenkin efektilenkissä, jossa se vaikuttaa suoraan vahvistimen pääteasteeseen. Logiikka on sama kuin soundin säröytyminen tehtäisiin pedaalilla, jonka jälkeen se boostataan vahvistimelle. Molemmissa tapauksissa booster tulee gain-stagejen jälkeen ja pääsee vaikuttamaan suoremmin päätteeseen. 
  • Efektilenkki on myös vahvistinhuoltajan apuväline. Se katkaisee vahvistimen kahtia. Lenkin avulla on helppo kokeilla, onko vika etu- vai pääteasteessa. Vahvistimen etuaste voidaan kytkeä hyväksi havaittuun ulkoiseen päätteeseen ja toisin päin. Vian haarukointi nopeutuu huomattavasti!
  • Voit myös matkustaa kevyesti oman soundisi kanssa. Vuokrabacklinekeikoilla on yleinen käytäntö vuokrata vahvistin ja käyttää vain sen päätettä. Mukana tuotu etuaste kytketään vuokravahvistimen Effects Return -jakkiin. Vahvistin kytketään normaalisti kaappeihin ja mikitetään. Oma soundi kulkee aina mukana ja soitto soi. 

Lukuisat ovat ne keikat, joilla Marshall-seinien takana lymyilee moderni mallintava etuaste kuten Kemper tai Axe FX. Yleisössä kädet nousevat pirunmerkkeihin ja huutomyrsky on valtaisia. Illuusio rock-konsertista on luotu.

Efektilenkistä on siis selkeästi hyötyä.

27.8.2014 Kimmo Aroluoma 
Kirjoittaja on toinen Custom Soundsin omistajista ja parantumaton kitaralaite-entusiasti.

LISÄÄ AIHEESTA:
 
comments powered by Disqus