Syökö kitarajohto soundiasi vai ei? – Älä usko satuihin kapasitanssista

Passiivimikeillä varustetun kitaran lähtösignaali on heikko, ja se on samalla koko kitarajärjestelmän herkin osa. Kyseessä on kuitenkin vain pala magneettia, jonka ympärille on kääritty rautalankaa. Tämä möykky reagoi kitarasi kielen materiaaleihin ja tuottaa muutamia hassuja millivoltteja ulos soittimesi jakista.

Pahimmillaan vääränlainen johto muuttaa kitaramikkiesi resonassitaajuutta niin, että kitarasi ja vahvistimesi välinen interaktio muuttuu täysin. Soundi voi olla hengetön, liian kirkas tai tumma. Tämän huomaa helpoiten, kun kokeilet kierrättää kitaraa vahvistimen lähellä. Jos mikki ei toimi oikealla äänialalla, kiertokaan ei muodostu tutulle taajuudelle.

Johto tulisikin pitää aina samana, kun oikea valinta on tehty, sillä se muuttaa mikkien käyttäytymistä yllättävän paljon, ja johtoa summamutikassa vaihtamalla ajaudut yllättäviin ongelmiin. 

OLET VOINUT LUKEA tai kuulla johdon kapasitanssista. Termillä tarkoitetaan johdon kykyä siirtää signaalia eteenpäin mahdollisimman hyvälaatuisena. Liian korkeakapasitanssinen johto toimii kuin kitarasi tone-potentiometri ja vie yläpäätä soundistasi pois.

Matalakapasitanssinen johto pitää kitarasi mikin toiminta-alueen sen speksien rajoissa, mutta jos soundisi on jo valmiiksi kirkas ja lisäät ketjuusi äärimmäisen matalakapasitanssisen johdon, jota bufferoit edelleen pedaalilaudassasi, soundistasi tulee helposti liian kirkas ja piikikäs. Matala kapasitanssi ei siis ole yksistään määräävä tekijä tai määre, jota kannattaa tavoitella sokeasti.

Erään alalla pitkään vaikuttaneen insinöörin mukaan kapasitanssi on valmistajien markkinointitermi, eikä sillä ole loppujuoksussa niinkään tekemistä johdon soundin kanssa. Lisäksi hän totesi, että jos sinulla on ongelma johtosi kapasitanssin kanssa, tosiasiallinen vika on aivan muualla – yleensä kehnosti suunnitelussa signaalitiessä. 

Johdon tärkeyteen vaikuttaa suuresti käyttämäsi kitara ja sen mikit. Tässä on karkea yhteenveto eri mikkien reagoimisesta johdon kapasitanssiin.

  • Yksikelaiset mikit ovat hyvin alttiita erilaisille häiriöille, ja kitarajohto vaikuttaa suuresti niiden lähtösoundiin, sillä johto siirtää heikkotehoisen signaalin ensimmäiselle pedaalille. Kun signaali on pedaalilaudassa, sitä voidaan jo bufferoida eli voimistaa, niin että se kulkee korkeatasoisena vahvistimelle asti. Jos soitat esimerkiksi Marshall-vahvistimeen, voi heikkolaatuisempi mutta kuitenkin kestävä johto pyöristää soittimesi yläpäätä musikaalisesti. Vanhojen kierrejohtojen legenda perustuu juuri tähän ilmiöön. Niillä pystytään tiputtamaan samaista mikkien resonassitaajuutta, jolloin soundista lähtee usein korville epämieluisaa kireyttä pois. Saman efektin saa aikaan käyttämällä pelkästään true bypass -pedaaleita, joilloin niiden liittimet ja niiden väleissä kulkevat johdot nostavat kukin signaalisi kapasitanssia ja poistavat yläpäätä.
  • Humbucker-mikeillä varustetuissa kitaroissa soundin yläpään on hyvä pysyä muuttumattomana, ettei kokonaisuudesta tule liian tumma. Les Paulin soundista tulee helposti liian alakeskitaajuusvoittoinen eli sanalla sanoen tylsä, jos signaalijohto laskee liikaa mikkien resonassitaajuutta. Sanoisin, että matalakapasitanssinen eli mahdollisimman korkealaatuinen johto on kaikkein toimivin ratkaisu Gibson-tyylisissä kitaroissa.
  • Aktiivimikkejä käyttävät soittajat voivat olla huoleti, sillä heidän mikkiensä ulostulo on jo lähtökohtaisesti vahvistettu, eli bufferoitu eikä kitarajohdon laatu vaikuta lainkaan soundiin. Aktiivimikkejä käyttäessäsi voit siis vetää periaatteessa millä vain johdolla, kunhan se toimii.

JOS TUNNET, että soundisi heittelee aika ajoin, voi vika toki olla kitarajohdossasi, mutta muista, ettei sen soundia voida mitata millään mitta-asteikolla suhteessa oman kitaralaitteistosi suorituskykyyn. Itse asiassa moni huippulaadukas johto on kapasitanssiarvoltaan korkeampi kuin voisi luulla.

Ultimaalisin vaihtoehto johdoksi lienee Evidence Lyric HG -kaapeli, jota suosittelisin vain vaativiin olosuhteisiin, joissa johdon liikkuvuus ja joustavuus eivät ole kriteereinä. Sen sisällä on niin paljon kuparia, että johto on jäykkää ja paksua, josta syystä se soveltuu erinomaisesti vaikkapa studiosi ykköspiuhaksi.

Se ei myöskään ole missään nimessä markkinoiden matalakapasitanssisin, mutta silti tätä johtoa käyttää John Mayerin lisäksi myös David Gilmour, jonka koko laitteisto on piuhoitettu Lyric HG:llä. Hän on kokeillut teknikkonsa kanssa vuosien saatossa lukuisia eri kaapeleita, joita hän epäilemättä saisi ilmaiseksi, mutta silti hän vielä tänäkin päivänä ostaa johtonsa suoraan Evidenceltä. Kokeilemalla tätä johtoa kitarasi ja vahvistimesi väliin ymmärrät miksi.

14.4.2017 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on tykännyt kytkeä johdoilla elektronisia laitteita toisiinsa jo pienestä pitäen.

LISÄÄ AIHEESTA:

comments powered by Disqus