Pystytkö vetämään lainakamoilla?

Olet ihastunut laitekokoonpanoosi ja viilannut kaiken viimeisen päälle kuntoon. Johdot, plektrat ja vahvistimen biasointi ovat kaikki tarkkaan harkittuja. Tämä on se soundi, jota olet hakenut koko elämäsi. Vahvistin menee murolle juuri oikealla lailla ja kitaran soundi puhdistuu potikkaa kääntämällä juuri niin kuin pitää. Hienoa!

Seuraava keikkanne on Luoteis-Saksassa, johon lennätte keikkapäivän aamuna. Kuulet, että mukaan saa ottaa yhden soittimen ja jotain irtotavaraa. Vahvistin jää siis kotiin. Ongelmana on, ettet ole koskaan soittanut millään muulla kamoilla kun omillasi. Mikä nyt neuvoksi?

Soittajan tulee saada oma soundinsa irti mistä tahansa laitteistosta. Muuten et ole vielä kypsä ammattilaiseksi. Jos oma soundisi nojaa mielessäsi internetin konsensuksiin ja vääriin olettamuksiin sen muodostumisesta, olet pahasti metsässä.

Minkä vahvistimen sitten tilaat tuolle Luoteis-Saksan keikalle? Soitat normaalisti juuri sinulle räätälöidyllä pennsylvanialaisella boutique-kombolla, johon on vielä vaihdettu tasaisemmin reagoiva kaiutinelementti. Ymmärrät varmasti, ettei promoottori pysty toimittamaan sinulle täysin vastaavaa laitetta.

Tässä tilanteessa on luontevampaa pyytää tunnetun valmistajan enintään pariakymmentä vuotta vanhaa mallistoa vuokralle. Vahvistin- ja laitetarpeet määritellään osana bändin teknistä rideria. Backline-osio speksaa bändin (mielellään realistiset) toiveet vahvistimista ja rummuista. Laitteista, joilla he pystyvät tulkitsemaan musiikkiaan niin, että yhtyeen taiteellinen anti välittyy yleisölle kärsimättä oleellisesti laitteiden puutteista johtuen.

Marshall, Mesa Boogie, Vox, ja Fender ovat kaikki tehneet vahvistimia, joilla jokaisen tulisi pystyä ilmaisemaan itseään. Nämä ovat ne merkit, jotka kohtaat vuokrabacklinekeikoilla. Opettele siis soittamaan niillä! Lainaa vahvistinta kaveriltasi. Etsi soittosi ydin, eli se mikä tulee sinusta ja mikä taas vahvistimestasi. Jos bändissäsi on kaksi kitaristia, vaihda hänen kanssaan päittäin styrkkaria ja huomioi muutokset bändinne soundissa. Jos keikka on tärkeä, vuokraa kotimaiselta Backline Rentalilta samainen vahvistin käyttöösi päivän ajaksi. Kokeile sitä, ja merkkaa sen säädöt ennakkoon paperille. Näin kitarateknikotkin tekevät.

Mukanani kulki taannoin monistenippu, joihin olin merkannut säädöt eri vahvistimista aikaisempien kokemusteni pohjalta. Näin pystyin säätämään soundin suhteellisen lähelle toivottua riippumatta siitä, mitä laitteita paikalliset olivat meille käytettäväksi tuoneet. Kuljetin mukanani omia sovitettuja pääteputkia ja biasmittaria. Mukanani kulkivat myös boosteri ja EQ, joilla pystyin muokkaamaan heikkoja vuokravahvistimia lennosta.

Kysynkin nyt, voisitko saada soundisi aikaan jollain muulla tavoin, esimerkiksi pedaaleilla? Näin saisit minimoitua muuttuvat tekijät. Saisit soitettua keikan tarvittaessa vaikka ilman soundcheckiä. Hermoilu ennen keikkaa loppuu näin tyystin, koska tiedät, että sinulla on oma soundisi valmiina, etkä ole paikallisten laitetoimittajien armoilla.

Pedaalisuunnittelu on mennyt harppauksia eteenpäin viime vuosina. Markkinoilla on useita pedaaleita, jotka käyttäytyvät kuin putkivahvistin. Niistä käytetään termiä “foundation overdrive.” Ne säröytyvät samalla tavalla kuin vahvistimet, eli niiden klippaus on täysin vastaavaa kuin etuasteputkien. Lisäksi ne reagoivat volumepotikan käyttöön kuten vahvistin. Pedaalit ovat myös huomattavasti vähemmän alttiita vikatilanteille ja toimivat pelkillä pattereilla.

Jos tekisit soundisi pedaaleilla seuraavalle lentokeikallesi, elämäsi olisi huomattavasti helpompaa. Omia pedaaleita löytyy niin Voxille, Marshallille, Fenderille, Dumblelle, Soldanolle kuin monelle muullekin vahvistimelle. Tällaisen pedaalin voi kytkeä liki mihin tahansa vahvistimeen, ja saat siitä saman soundin irti illasta toiseen. Kyse onkin ennen muuta asenteesta. Koko ikänsä high gain -vahvistimella soittanut hevari luottaa vain ja ainoastaan putkietuasteen säröön. Tämä on internetin konsensuksista se salakavalin. Kokeile ennen seuraavaa keikkaa jotain valikoimassamme olevista pedaaleista ja takaan, että yllätyt positiivisesti. Loppujen lopuksi, sinä olet soundisi.

Joskus sen huomaaminen vain vaatii erikoisia olosuhteita ja kokeilunhalua.

14.1.2015 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on toinen Custom Soundsin omistajista ja parantumaton kitaralaite-entusiasti.

MIKSI RIDERIN TEKEMINEN ON BÄNDEILLE NIIN TÄRKEÄÄ?
LUE BLOGIN TOINEN OSA SOUNDI-LEHDESTÄ!

comments powered by Disqus