Mihin noita kaikkia efektejä tarvitaan?

Törmään usein siihen, että joku ihmettelee soittajan X suurta pedaalilautaa ja päivittelee: ”Mihin noita kaikkia efektejä tarvitaan?”

Efektikauppiaana valtavia pedaalilautoja puolustellessa taustalla kytee tietysti halu myydä soittajapololle lisää purkkeja. Kuitenkin yksi pääasiallinen roolini Custom Boardsin pedaalilautoja suunnitellessa on kysyä, ovatko kaikki efektit varmasti tarpeellisia. Usein soittaja ottaa mukaan kaikki kaapista löytyneet pedaalit ja haluaa ne kiinni lautaan, kun sellainen kerran on tekeillä. Tätä en kuitenkaan suosittele. Jokaisella efektillä tulisi olla käyttötarkoitus, muuten sitä ei kannata laittaa lautaan bypass-soundia heikentämään.

U2:N EDGE on varmasti eniten efektejä käyttävä kitaristi maailmassa. Näin ainakin voisi ajatella ihmetellessään miehen muhkeaa räkki- ja pedaaliefektivalikoimaa.

Ajatus kirjoittaa Edgen efektien käytön periaatteesta on muhinut mielessäni jo pitkään, mutta se sai vettä myllyynsä vasta kuvatessamme videota Anssi Kelan kitarakamoista. Hän selitti perinpohjaisesti efektiensä käyttötarkoituksia, jolloin paljastui, että useita efektejä käytetään keikoilla vain yhdessä biisissä tai sen yhdessä riffissä.

Moni oli tästä palautteen perusteella yllättynyt, mutta tämä on itse asiassa vastaava periaate jolla Edgekin käyttää efektejään.

U2 on ollut pitkään pystyssä, ja vaikka Edge aloitti uransa pelkän EHX:n Memory Man -delay-pedaalin kanssa, on hän käyttänyt bändinsä levyillä lukemattomia räkki- ja pedaaliefektejä tuodakseen eri sävyjä kitaraosuuksiinsa. Ja kun U2 on levyttänyt jo yli kolmekymmentäviisi vuotta, on erilaisia efektejäkin kertynyt melkoinen määrä.

Mikä Edgen sitten erottaa muista maailman kitaristeista?

Edge pystyisi varmasti soittamaan koko U2:n levytetyn tuotanoon millä tahansa modernilla delay -pedaalilla ja kuulostaisi silti itseltään. Mutta koska hän on Edge ja bändin keikkakoneisto on valtava, hän ronttaa jokaiselle keikalle valtavan arsenaalin laitteistoa. Hän haluaa käyttää kussakin biisissä juuri sitä efektiä, jota levylläkin kuullaan. 

Eli kuten Anssi Kelankin tapauksessa, ei Edge välttämättä käytä yhtä efektiä kuin kerran settinsä aikana. Hän ei siis käytä niitä kaikkia yhtä aikaa tai päällekkäin, kuten moni kitarafoorumeilla selvästikin luulee tai punk-henkisyydessään pilkkaa. Hänen kitarateknikkonsa Dallas Schoo on kertonut tämän monissa haastatteluissa. Alla hän demonstroi eri kappaleisiin valittuja soundeja.

Myös Jimi Hendrixin tuottajavelho Eddie Kramer on sanonut, että he hakivat aikoinaan jokaiseen biisiin jonkin erikoissoundin mutta eivät koskaan kahta. Näin jokaiselle kappaleelle luotiin omanlaisensa äänimaisema, joka tuki biisin luonnetta ja sen sanoituksia.

TÄSSÄ AJATTELUTAVASSA ei siis ole mitään uutta. Kyse on kuitenkin efekteistä eli erikoistehosteista, joilla hommaan saadaan lisää eloa. Pienikin ripaus jotain soundia voi koskettaa kuulijaa tavalla, joka luo tunnesiteen biisiin. Omar Rodríguez-López on sitten asia erikseen.

11.11.2016 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on Brian Enon avulla itsensä elinvoimaisena pitävä entinen stoner-rokkari, sekä Custom Boards -pedaalilautakonseptin kehittäjä.

comments powered by Disqus