Erja Lyytinen – blueskuningatar ei kumartele puristeja

Erja Lyytinen on monessakin mielessä poikkeuksellinen blueskitaristi. Hän taitaa perinteiset blueskikat ja slidesoiton, mutta toisin kuin monet muut, hän käyttää myös paljon efektejä höystääkseen soittoaan. Bluespuristit kytkevät kitaransa usein suoraan vahvistimeen, ja vannovat ikivanhaan mantraan, jonka mukaan “soundi on sormissa”. Soundi on myös Erjan sormissa, mutta lisäpotkua keikkoihin saadaan maustamalla pakettia muutamalla efektillä. Hyvällä maulla, tietysti.

Tutustuin Erjaan toukokuussa 2013 kun hän tuli liikkeeseemme vanhan pedaalilautansa kanssa. Efektit irtoilivat, eikä virtalähde ollut paras mahdollinen. Kytkimet paukkuivat keikoilla, häiriöääniä saattoi ilmaantua kesken soiton, tai signaali saattoi mennä kokonaan poikki. Hän ei pystynyt luottamaan siihen että pedaalilauta toimisi. Tämä toi epävarmuutta, mikä on aina huono lähtökohta keikalle. Koska Erjan ura oli vahvassa noususuhdanteessa, oli tullut aika tehdä asialle jotain.

Valitsimme pedaalilaudaksi Pedaltrainin, jossa oli kova laukku. Virtalähteeksi valitsin Voodoo Labin Pedal Power 2:n ja Pedal Power ISO 5:n, koska näillä saimme koko efektikattauksen virroitettua ilman häiriöitä. Pedaalit kiinnitettiin 3M Dual Lockilla, joka kestää vaativankin keikkailun rasituksen.

Johdot kolvasin itse ja varmistin liitännät erillisillä klipseillä. Oli ilo käydä katsomassa Erjan seuraavia esiintymisiä ja nähdä, kuinka monipuolisen paletin hän sai loihdittua efekteillään kasaan kuitenkaan syyllistymättä liialliseen soundikikkailuun. Lisäksi aiemmat ongelmat olivat poissa.

Huomionarvoista on hänen tapansa käyttää eri säröpedaaleita, usein jopa päällekkäin. Hänen vahvistimensa on Fender Twin Reverb vuodelta 1975. Nämä laitteet ovat tunnettuja korkeasta headroomistaan, eikä niitä ole tarkoitettu yliohjautumaan. Vahvistimen soundi on kuulas ja kirkas, ja se sopii täydellisesti Fender-tyylisten yksikelaisien mikkien kanssa. Myöskin vuokra-backline tuo omat haasteensa. Vahvistimet voivat olla putkien vaihdon tarpeessa, eikä niistä lähde tarvittavaa potkua ilman lisälaitteita. Erjalla onkin laudassaan useita eri gain-pedaaleita:

  • Ibanez Tube Screamer tuo pehmeän, lineaarisen overdriven.
  • Xotic SL Drive on kuin Marshallin Plexi ajettuna särölle
  • Mad Professor Sky Blue Overdrive on isoheadroominen overdrive, joka toimii hienosti eri mikkien ja kitaroiden kanssa.
  • Mad Professor Mighty Red Distortion on säröpedaali, joka soveltuu hienosti soolosoittoon.
  • Xotic EP Booster on laudassa tasoittamassa eri soittimien välisiä eroja. Sillä saa myös tarvittaessa lisää puhtia kuluneisiin vuokravahvistimiin.

Fulltone Clyde Deluxe on Erjan valinta filtteröintiin. Tämä Voxin vanhoja waheja mukaileva malli on erittäin lämmin, ja saapa sillä aikaan myös psykedeelisempiä sävyjä.

Fulltone Clyde Deluxe Wah

Fulltonen Clyde wah syntyi tutkimalla 25 alkuperäisen 1960-luvun Voxin wahin sisuskalut ja valitsemalla niiden parhaat ominaisuudet. Pedaalin soundin autenttisuuden takaa induktori, jonka induktanssi ja lankatyyppi on täysin sama kuin 1960-luvun Voxin waheissa. Fulltone Clydeä käyttävät mm. Noel Gallagher, Andy Timmons, Rolling Stones, The Black Crowes ja monet muut.
309,00 €
Osta

Tässä "Let It Shine" -kappaleessa hän käyttää säröjä, delayta sekä wah wahia slidekitaran mausteena. 

Uutena laudan ulkopuolisena efektinä Erja käyttää Digitech Whammy -pedaalia. Asennamme sen tulevaisuudessa lautaan, mutta tämä vaatii hieman suunnittelua sillä boardi on jo nyt aika täynnä. Erja polkaisee efektin päälle sooloissa, jolloin se nostaa sävelkorkeutta kaksi oktaavia ylemmäksi. Välillä laitetta käytetään ”oktaavi alaspäin” -asetuksilla, jolla saadaan aikaiseksi todella muhkea ja raskas saundi. Tämä toimii hienosti sliden kanssa, etenkin keikan alussa, jolloin Erja soittaa yksin ennen kuin bändi tulee mukaan.

Mukana on tietysti delay-efektiä, joita häneltä löytyy laudasta kaksi kappaletta. Nauhakaikumainen Mad Professor Deep Blue Delay ja modernimpi TC Electronicsin Flashback Delay ovat säädetty täysin eri asetuksille ja ne edustavatkin delay-pedaalien ääripäitä. 

Erja vaalii myös blues-perinteitä ja käyttää traditionaalisia tremolo- ja Leslie-efektejä.

Strymon Lex

Strymon Lex tarjoaa uskottavan Leslie-efektin pedaalimuodossa kaikkine herkkuineen. Pyörivä bassoroottori, pyörivä trebletorvi, putkivahvistin ja tarkkaan mietitty mikrofonin sijoittelu ovat kaikki mukana Lexin soundivalikoimassa..
349,00 €
Osta

Seuraavassa klipissä on kuultavissa Strymon Lex -efektiä kertosäkeiden alla: 

Erja tekee vielä yhden poikkeuksen blues-genreen. Hän käyttää langatonta kitarassaan. Hän tykkää liikkua lavalla, joskus jopa yleisön seassa. Erjan keikoille ei tulla mököttämään, vaan pitämään hauskaa ja mielestäni langaton puoltaa hienosti paikkaansa tässä konseptissa.

Perinteisemmät bluesnumerot, eli ne, joissa soundi on kaikki kaikessa Erja soittaa kuitenkin laadukkaalla kitarajohdolla. Tätä varten asensimme hänelle Little Lehle -vaihtajan, jolla liikutaan langattoman ja johdon välillä.

Lehle Little Dual on boardissa vahvistimien vaihtamista varten. Punaiseen vaihtajaan voidaan asettaa vaikka backup-vahvistin, joka saadaan päälle kytkimen polkaisulla. Tarvittaessa sillä voi myös soittaa kahdella vahvistimella yhtä aikaa, jolloin saundin saa levitettyä lavalla todella isoksi.

Lehle Little Dual

Lehle Little Dual on kytkin kahden vahvistimen ohjaamiseen. Sen avulla voi käyttää kahta vahvistinta erikseen tai yhtä aikaa ilman hurinoita/vaihevirheitä. Ulostulojen A ja B maat on erotettu toisistaan Lehle LTHZ-erotusmuuntajalla, joka varmistaa hurinattoman toiminnan kaikissa tilanteissa.
179,00 €
Osta

Nämä kytketään laudasta lähtevällä kymmenmetrisellä johtoviuhkalla, jonka sisällä kulkevat kaksi vahvistinsignaalia ja sähköt pedaalilautaa varten.

Erjan suosikkipedaaliyhdistelmä on TC Electronicsin Flashback Delay, TC Corona Chorus sekä Xoticin SL Drive ja Mad Professorin Sky Blue Overdrive. Hän kertoo itse tästä soundista seuraavasti:

– Tykkään soittaa todella lentävällä särösaundilla, siten että soittaminen tuntuu mutkattomalta, etenkin jos soittaa nopeampia sooloja. SL Driven gain on klo 11:ssä ja lisään päälle Sky Blue Overdrivea niin, että distortion on nollassa, mutta volume klo 10:ssä. Pidän myös Choruksen tuomasta heleästä saundista joissain sooloissa, ja delay on tietysti must! Sillä saa pidennettyä nuotin sointia ja fiiliksen siitä, että kitara kuulostaa mahtipontisen isolta, Erja kuvailee soundiaan.

Erjan lautaa on modifioitu pariin kertaan, viimeksi syyskuussa 2015. Kunhan hänen kevään 2016 keikkansa ovat ohi, odotan innolla seuraavaa tapaamistamme ja mitä uutta me keksisimme lautaan tällä kertaa.

13.1.2015 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on Brian Enon avulla itsensä elinvoimaisena pitävä entinen stoner-rokkari, toinen Custom Soundsin omistajista sekä Custom Boards -pedaalilautakonseptin kehittäjä.

TILAA BACKSTAGE-BLOGI SUORAAN SÄHKÖPOSTIISI

LISÄÄ AIHEESTA:

comments powered by Disqus