Mike Fuller ja Robert Keeley – nerot brändiensa takana

Näin alta löytyvän kuvan vuoden 2016 NAMM-messujen jälkisavotassa. Se muistutti minua taas siitä, kuinka tärkeää on, että jokaisen pedaalimerkin takaa löytyy suunnittelija, joka seisoo luomustensa takana.

Vaikka Custom Sounds on täydentänyt valikoimaansa geneerisillä pedaalimerkeillä kuten Boss ja TC Electronic, on omien maahantuontiemme taustalle edelleenkin sama periaate: kuka pedaalit on suunnitellut ja mitkä ovat hänen taustansa?

Katselin tätä kuvaa pitkään nähtyäni sen Instagramissa. Olisin ollut mielelläni paikalla näiden herrojen kohtaamisessa. He ovat tehneet pitkän uran ja selvinneet monista vaikeuksista vain noustakseen uuteen kukoistukseen keskellä Kaukoidästä puskevien pedaalien ylitarjontaa.

Mike Fuller on Fulltonen perustaja ja voimakas johtaja. Hän ei anna kenenkään kauppiaansa laskea hintojaan, ei edes väliaikaisesti – muuten hän vetää tuotteensa pois. Miehen maine on vähintäänkin hankala eikä hänen nettisivuiltaan löytyvä linjauksensa yhtään lievennä tätä mielikuvaa.

”Specifications and features of Fulltone pedals are subject to change whenever I feel like it depending on what sounds best to me at any given moment.”

Fulltone-pedaalien kysyntä räjähti, kun Mike voitti Guitar Playerin Ultimate Guitarist Competition -kilpailun. Uudenlainen True Bypass-kytkentä toi hänelle kansainvälistä mainetta ja uudisti ajatuksen signaalitiestä tavalla, joka on kestänyt tähän päivään asti.

Omat Fulltone-suosikkini heinäkuussa 2017:

Robert Keeley aloitti uransa kymmenen vuotta myöhemmin vuonna kuin Mike. Hän kyllästyi odottamaan Analog Manilta tilaamaansa Ross Compressor-kloonia ja suunnitteli oman pedaalinsa, josta muodostui ehkä tunnetuin boutique-maailman kompressori.

Keeley erikoistui pedaalien modaamisiin. Näistä etenkin Tube Screamerin pohjalta tehdyt eri versiot nostivat hänet maailman tunnetuimpien suunnittelijoiden joukkoon.

Vuosina 2009-2012 Robert kävi läpi monta kriisiä. Hänen toimitilansa paloivat maan tasalle, modaustoiminta hiipui, avioero ja sitä seurannut lääkeriippuvuus veivät hänen firmansa liki turmioon.

Viimeiset vuodet ovat olleet Keeley Electronicsille suuren comebackin aikaa, ja tänään hän porskuttaa eteenpäin vahvempana kuin koskaan. Keeley on uudistanut koko linjastonsa, luopunut pedaalimodauksista ja julkaissut tasaiseen tahtiin todella mielenkiintoisia omiin ideoihinsa pohjaavia pedaaleita. 

Omat Keeley-suosikkini heinäkuussa 2017:

ARTISTIT, jotka eivät sävellä itse kappaleitaan, ovat jääneet minulle aina etäisiksi. Vastaavalla tavalla pedaalivalmistajat, joiden suunnittelijat ovat hämärän peitossa, eivät jaksa innostaa samoin kuin erikoisten, mielellään vähän höyrähtäneiden hahmojen luomukset.

Nämä nerot eivät koskaan ole olleet ”normaaleja” ihmisiä, vaan juuri niitä, jotka nyky-yhteiskunnassamme laitettaisiin sapluunaan sopimattomina erityisluokalle.

Heissä piilevät usein tulevaisuuden innovaatiot. Yhteiskunnan tukipilareita on jo muu luokka täynnä.

1.6.2016 Kimmo Aroluoma (editoitu 21.7.2017)
Kirjoittaja on Brian Enon avulla itsensä elinvoimaisena pitävä entinen stoner-rokkari, toinen Custom Soundsin omistajista sekä Custom Boards -pedaalilautakonseptin kehittäjä.

TILAA BACKSTAGE-BLOGI SUORAAN SÄHKÖPOSTIISI

comments powered by Disqus