The Blanko – Pauli Hauta-aho

The Blankon kitaristi Pauli Hauta-Aho on yksi nuoren polven taitavimpia kitaristeja. Esikuvinaan hänellä on perinteisten SRV:n ja Jimi Hendrixin lisäksi myös moderneja kitaristeja, kuten Michael Landau. Paulin omien sanojen mukaan hän "pyrkii soitossaan rikkomaan genrejen rajoja ja antaa vaikutteiden muodostua lopulta osaksi suurta kokonaisuutta".

The Blanko on taidokas trio. Jokaisen soittajan musiikillinen tausta on täysin erilainen. Näin yhtyeestä muodostuu uniikki kokonaisuus, jossa jokaisella soittajalla on selkeä rooli. Genrerajoja kammoksuen, bändi kutsuu itse musiikkiaan ympäripyöreästi "moderniksi retrorokiksi" ja antaa soiton puhua puolestaan.

The Blankon keikat ovat ainutlaatuisia kokemuksia. Tuntuu, että jokaisella kerralla yleisöstä löytyy enemmän bändin paitoihin pukeutuvia nuoria faneja. Soittotaito lyö kättä luovuuden kanssa, ja raivokkaisiin keikkoihin satsaava bändi kehittyy ohessa hengästyttävällä vauhdilla. 

Kitaralaitteisto

Pauli käyttää ykköskitaranaan G&L:n Legacy "super-stratoa". Kitarateknikko Janne Metsolan mukaan kielet (.011–.052) ovat "erittäin korkealla", eli helpolla ei Pauli itseään päästä. Artistin omasta mielestä kielet ovat "sopivalla korkeudella soundia ajatellen". Vire bändillä on normaali E, joissain biiseissä käytetään drop-D viritystä. Vahvistimena on Mesa Boogien Stiletto VS I, kaappina 4x12" Rectifier-sarjan isokokoinen kaappi. 

Soundi

Pauli on aina käyttänyt paljon efektejä värittääkseen soundiaan. Tarkkaan valitut pedaalit ovat olleet aina osana The Blankon soundia. Vahvistinta ajetaan pienellä reunasäröllä ja päälle ripotellaan eri overdrive, distortion ja fuzz-pedaaleja. Paulin mukaan efektit määräytyvät "fiiliksen mukaan, riippuen keikasta ja hektisyys-asteesta". Jos vahvistimen oma boost-toiminto lasketaan mukaan, Paulilla on neljä erillistä boost/gain-stagea soundissaan. Näillä saadaan aikaan monipuolinen äänipaletti, jolla eri kappaleiden sävyt saadaan esiin. Pedaaleja käytetään monipuolisesti sooloissa ja kompeissa, joten tässä on selkeä osasyy bändin monipuoliseen soundimaailmaan.

Pauli myös vaihtelee pedaaleita paljon, ja nimenomaan kyseisiä "gain-stage"-pedaaleita. Muut efektit pysyvät samoina. Overdrive voidaan korvata toisella, näin "vaihteluilla saadaan pieniä sävymuutoksia ja pidetään homma mielenkiintoisena".

Uuden pedaalilaudan tarve

Tutustuin Pauliin alunperin syyskuussa 2007 Leningrad Cowboysin keikalla Stuttgartissa. Pauli oli jo tuolloin monijäsenisen bändin ehdottomia kiintotähtiä. Olin pistokeikalla kitarateknikkona tuuraamassa bändin varsinaista teknikkoa. 

Muutama vuosi vierähti, ja elokuussa 2012 kuulin, että Paulin pedaalilauta oli tullut tiensä päähän. Kuvassa Paulin vanha lauta, joka oli käytännössä jo muutamassa osassa ja kirjaimellisesti hajoamassa käsiin

Syyskuussa Pauli otti yhteyttä, ja aloimme suunnittelemaan hänelle uutta lautaa. Signaalitietä suunniteltiin hartaasti. Paulin pedaalivalikoima oli jo alun perin kattava, mutta mukaan lisättiin vielä muutaman pedaali, koska "tilaa" oli.

Pedaalilauta ja virtalähde

Suuren pedaalimäärän myötä ainoaksi järkeväksi ratkaisuksi jäi Pedaltrain Pro. Virtalähteeksi valitsimme Voodoo Labin Pedal Power 2:n. Vaikka pedaaleita oli paljon, mukana oli useita vähän virtaa kuluttavia Overdrive ja Fuzz -efektejä. Pienellä suunnittelulla onnistuin jakamaan virtalähteen kahdeksan lähtöä erillisillä virranjakojohdoilla. Samalla onnistuin kattamaan koko laudan yhdellä virtalähteellä. 

Aloimme suunnittelun fyysisellä sommittelulla ja signaalitien miettimisellä. Koska Pauli myös laulaa keikoilla ja käyttää pedaaleja vasemmalla jalallaan, mietimme eri vaihtoehtoja pedaalien sijoitteluun. Alla olevassa kuvassa oli yksi Paulin ehdotelmista, jonka hän kuitenkin nopeasti hylkäsi epäkäytännöllisenä.

Pienellä aprikoinnilla ja efektien uudelleen sijoittamisella päädyimme seuraavaan sommitteluun:

Tässä pysyttiin, ja signaalitie lukittiin. Tein välijohdot ohuemmasta patch-johdosta ja kätevän kokoisista kulmaplugeista. Kuten aina, kiinnitin pedaalit lautaan 3M Dual Lockilla ja viimeistely tehtiin Pedalboard Safety Clipseillä.

Alla on lueteltuna alkuperäinen signaalitie, siinä järjestyksessä kuin pedaalit olivat kytkettynä toisiinsa. Keskustelimme Paulin kanssa pedaalien käyttötarkoituksista, ja hän kommentoi niiden roolia muutamalla sanalla seuraavasti:

Efektipedaalit

  1. Dunlop Jimi Hendrix Wah: "Nuoruuden fanituksen jäänne, tummempi soundi sopii paremmin soittotyyliini."
  2. Roger Mayer Voodoo Vibe +: "Monipuolinen pedaali, jota käytän paljon. Perussäätönä mieto vibe-efekti, jota ajetaan vähän murolla olevaan vahvistimeen."
  3. MXR Blue Box: "Extraspedu, jota käytetään joskus sooloihin, on mukana muutamassa riffissä bändin toisella pitkäsoitolla."
  4. Voodoo Lab Proctavia: "Toisinaan päällä riffeissä ja sooloissa, esim. Feel-biisin riffi on soitettu tällä."
  5. MXR Super Comp: "Ei kauheasti käytössä, menee mahdollisesti vaihtoon. Hyvä laite strykkarin mietoon boostaamiseen ilman säröytymistä."
  6. DIY Booster: "Poistettiin käytöstä epävarmana."
  7. Lovepedal Eternity Fuse: "Käytössä boosterina, tuo lisää muroa."
  8. Roger Mayer Spitfire X: "Yksi käytetyimmistä soolosäröistä, käytän myös riffeissä."
  9. Z-Vex Fuzz Factory: "Tilapäisesti pois käytöstä, rankka ja persoonallinen erikoisfuzz."
  10. Roger Mayer Voodoo 1: "Yksi soolo- ja komppisäröistä, vaihtelee EHX:n Little Big Muffin kanssa."
  11. Yamaha Chorus CM-10: "Mainio laite, meluisa, mutta soundi on upea. On kuultavissa mm. Flying Colours -levyn avauskappaleessa September."
  12. Boss TU-2: "Viritin toimii käyttötarkoituksiini parhaiten signaalitien viimeisenä lenkkinä."

Vahvistimen efektilenkki

Delay-pedaalit sijoitettiin vahvistimen efektilenkkiin. Fyysisesti ne olivat pedaalilaudassa, joten käytössä oli niin sanottu "neljän johdon kytkentä".

  1. Boss GigaDelay: "Käytössäni on 3 moodia: Slapback, pidempi delay sekä  "Reverse", joka on kuultavissa esimerkiksi biisin Do You Remember säkeistössä. Käytän myös laitteen tap-ominaisuutta ulkoisella pedaalilla." (Katso kuva alta.)
  2. Boss Digital Delay DD-6: "Tällä saadaan aikaan sekoilua ja usvaa, eli ohutta yläpilveä... Välillä päällä ovat molemmat delayt. Jos ne säätää tarkasti, ne ajavat myös reverbin asiaa, joka muuten puuttuu laudasta."

Pedaalilaudan viuhka

Pedaalilaudan ja vahvistimen väliin tehtiin kymmenen metrin viuhka. Tällä saatiin tarvittava informaatio kulkemaan edestakaisin. Kaikki johdot kulkivat turvallisesti kaapelisukan sisällä. Kaikki viuhkan sisällä olleet signaalijohdot olivat hieman paksumpaa kitarajohtoa kuin laudassa.

  1. Signaali vahvistimelle.
  2. Effects Send.
  3. Effects Return.
  4. Kanavan ohjaus Mesa Boogien Stiletolle.
  5. Virtajohto, jossa toisessa päässä kojeliitin ja toisessa Schuko-liitin.

Pauli testaa pedaalilautaansa

Pauli tuli viikon päästä testaamaan lautaansa, ja muutimme samalla vielä parin efektin järjestystä. Kompressori haluttiin siirtää ennen oktaaveria, ja tämä oli nopeasti tehty.

Pedaalien järjestyksen viilausta

Koska mukaan laitettiin kaikki kynnelle kykenevät pedaalit, valmistuttuaan laudasta tuli todella ahdas, ja alarivissä oli kyse milleistä. Pedaalit jouduttiin asettelemaan niiden jakkien sijainnin mukaan. Jostain syystä DIY-booster alkoi nikottelemaan treenikämpällä. Laite tuntui pätkivän signaalia, joten Pauli otti sen pois laudasta. Näin alariviin tuli samalla enemmän tilaa. Boostaus saatiin silti hoidettua moitteetta lukuisilla overdrive-pedaaleilla.

Kävin katsomassa bändin soundchekkiä On the Rocksissa 19.4.2013. Oli hieno nähdä pedaalilauta pitkästä aikaa. Se oli toiminut moitteetta puolisen vuotta, ja soundasi siltä miltä pitikin. Alla klippi, jossa Pauli testaa järjestelmäänsä. Klipissä kuullaan eri efektejä ja niiden yhdistelmiä. 

Kitararaitojen äänitys studiossa – maaliskuu 2013 

Studion pyörteissä pedaalilautaa modifioitiin tarpeen mukaan. Pedaalivalikoima oli muuttunut hieman. Pari pedaalia oli lähtenyt pois ja säröjä oli vaihdeltu toisiin, kuten Paulilla on ollut tapana. Mukana on ainakin EHX:n Little Big Muff ja laudan takana MXR:n Distortion +. (Kuva: Bobby Nieminen)

Paulin omin sanoin: "En muista yhtään mihin sitä käytettiin. Luulisin, että ollaan oltu jonkin biisin riffituplausten äärellä."

Hienoa huomata, että Paulin soundi pysyy tunnistettavan samana, vaikka pedaaleita vaihdellaankin. Taas osoitus siitä, että soundi on "soittajan sormissa". Pedaalilauta toimii samalla monipuolisesti "moduuleina", koska pedaalien asettelun myötä efektejä on helppo vaihtaa ja korvata uusilla. Tässä vielä lähikuva pedaalilaudasta kitaraäänityssessioista. (Kuva: Bobby Nieminen)

The Blankon uudesta levystä

Elokuussa 2013 Sonyn kautta ilmestyvältä levyltä on lupa odottaa paljon, ainakin erinomaisen toukokuun alussa julkaistun singlen myötä. Tässä on esimakua tulevasta "Face The Fear" -videon muodossa.

Toukokuun lopulla 2013 juuri miksauksia viimeistellyt Pauli sanoi muutaman sanan tulevasta levystä: 

"Levyn materiaali antaisi mahdollisuutta vielä miksausvaiheessa lähteä moneen eri suuntaan. Kappaleita on paljon, mikä on aina positiivinen ongelma. Osa biiseistä jää pois, joten jää nähtäväksi minkälaisen kokonaisuuden kasaamme. Luvassa on rokkilevy, mennään samoilla linjoilla kuin aikaisemminkin, mutta samalla biiseistä löytyy myös vinksahtaneempaa ja popahtavampiakin elementtejä."

Jäämme odottelemaan innolla!

Kimmo Aroluoma 1.6.2013
Kirjoittaja on toinen Custom Soundsin omistajista ja parantumaton kitaralaite-entusiasti.

LISÄÄ AIHEESTA:

comments powered by Disqus